ul. Staszowska 7, 28-200 Staszów
tel. (15) 8667181

zpokoniemloty@wp.pl

Geografia

23.06.2020r.

>>Wędrówki po mapie Polski




09.06.2020r.

>>Moja mała ojczyzna


02.06.2020r.

>> Poznaję region w którym mieszkam. Jak przygotować prezentację o swoim regionie?


28.05.2020r.

>>Sprawdzian


26.05.2020r.

>>Relacje między elementami środowiska geograficznego- podsumowanie


19.05.2020r.

>> Wpływ walorów przyrodniczych i kulturowych na rozwój turystyki


14.05.20202r.

Wpływ trasportu na rozwój przemysłu i usług


12.05.2020r.

>> Wpływ zmian politycznych i gospodarczych po1989 na strukturę zatrudnienia


07.05.2020r.

>> Migracje a zaludnieniei struktura wieku na obszarach wiejskich


05.05.2020r.

>> Rozwój dużych miast a zmiany w strefach podmiejskich


Geografia w klasie VII - 28.04.2020r. – wtorek i 30.04.2020r. - czwartek

Temat z podręcznika: Warunki produkcji energii z różnych źródeł str. 175-177 (temat na dwie godziny lekcyjne)

Cele lekcji: Dowiesz się, z jakich źródeł uzyskuje się energię, a także które z tych źródeł są odnawialne, a które – nieodnawialne. Poznasz czynniki wpływające na rozwój energetyki w województwie łódzkim i pomorskim. Zdobędziesz najważniejsze informacje dotyczące rozwoju energetyki wiatrowej w naszym kraju.

Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzedniego tematu odpowiadając na podane niżej pytania:

1. Jakie są najczęstsze przyczyny powodzi ?

2. Które obszary Polski są zagrożone powodzią?

3. Jakie są skutki powodzi?

4. Kiedy miały miejsce i gdzie wystąpiły największe powodzie w Polsce?

5. Jak przeciwdziałać powodziom?

6. Jakie znaczenie mają sztuczne zbiorniki wodne?

7. Co to jest retencja naturalna?

Przystępując do czytania nowego tematu od str. 175 w podręczniku zwróć szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych zagadnieniach:

1. Energia z węgla.

2. Gaz ziemny i ropa naftowa.

3. Energia z wiatru.

4. Energia z promieniowania słonecznego.

5. Energia z wnętrza Ziemi.

Praca domowa

Zapisz powyższe zagadnienia do zeszytu.

A teraz krótki sprawdzian do przesłania na ocenę.

1. Przyporządkuj każdemu z wymienionych skutków zanieczyszczenia środowiska jego główne źródło (A – C).

Lp.

Skutek zanieczyszczeniaśrodowiska

Źródło zanieczyszczeń

1.

Kwaśne opady i mgły

A

B

C

2.

Smog

A

B

C

3.

Nadmierna eutrofizacja

A

B

C

A. Rolnictwo B. Przemysł C. Transport i piece węglowe

2. Zaznacz podpunkty, w których wymieniono skutki kwaśnych opadów i mgieł.

a) Degradacja roślinności.

b) Zakwaszenie gleb.

c) Nadmierne użyźnienie wód.

d) Wzrost średniej temperatury powietrza.

3.Oceń prawdziwość informacji. Wybierz P, jeśli informacja jest prawdziwa, lub F, jeśli jest fałszywa.

1.

W Polsce największe straty powodują powodzie wywołane intensywnymi i długotrwałymi opadami deszczu.

P

F

2.

Obszarami najbardziej narażonymi na niebezpieczeństwo powodzi są przede wszystkim doliny rzek Pomorza.

P

F

3.

Do metod zapobiegania powodziom zalicza się między innymi budowę polderów powodziowych i przywracanie retencji naturalnej.

P

F

4. W 1970 roku na Wiśle utworzono sztuczny zbiornik – Jezioro Włocławskie.

Na podstawie informacji z atlasu geograficznego i podręcznika opisz krótko dwa negatywne skutki budowy sztucznych zbiorników na rzekach.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

5. Podziel wymienione źródła energii na odnawialne i nieodnawialne. W tym celu wpisz odpowiadające im litery (a – f) we właściwe miejsca.

a) węgiel kamienny i węgiel brunatny,

b) wiatr,

c) promieniowanie słoneczne,

d) gaz ziemny, wody płynące,

e) ciepło z wnętrza Ziemi.

f) Energia odnawialna ………………………………………………………………………………………………………….

g) Energia nieodnawialna …………………………………………………………………………………………………….

  1. Ustal, które z podanych informacji dotyczą województwa łódzkiego, a które – pomorskiego. Następnie wstaw znak X we właściwe rubryki tabeli.

OPIS

WOJ. ŁÓDZKIE

WOJ. POMORSKIE

1.

Na terenie tego województwa znajduje się największa elektrownia w Polsce.

2.

Na przeważającej części jego obszaru występują bardzo korzystne warunki nasłonecznienia.

3.

Największe elektrownie wiatrowe znajdują się w północnej części tego województwa.

4.

Na jego terenie znajduje się około 1/3 zasobów energii geotermalnej Polski.

W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub e’mail zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00


Geografia w klasie VII - 23.04.2020r. – czwartek

Temat z podręcznika: Ochrona przeciwpowodziowa a występowanie i skutki powodzi str. 170-174

Cele lekcji: Poznasz przyczyny i skutki powodzi w Polsce. Wymienisz obszary najbardziej narażone na niebezpieczeństwo powodzi. Dowiesz się, jakie działania są podejmowane w naszym kraju w celu zapobiegania powodziom i łagodzenia ich skutków.

Przystępując do czytania nowego tematu od str. 170 w podręczniku zwróć szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych pytaniach:

1. Jakie są najczęstsze przyczyny powodzi ?

2. Które obszary Polski są zagrożone powodzią?

3. Jakie są skutki powodzi?

4. Kiedy miały miejsce i gdzie wystąpiły największe powodzie w Polsce?

5. Jak przeciwdziałać powodziom?

6. Jakie znaczenie mają sztuczne zbiorniki wodne?

7. Co to jest retencja naturalna?

Praca domowa

Do zeszytu napisz odpowiedź na pytanie: Jakie są realizowane obecnie programy ochrony przed powodziami?

Na podane wyżej pytania przygotowujemy się ustnie. Nie wysyłamy odpowiedzi. Po czterech tematach będzie kartkówka.

W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub e’mail zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00

WAŻNE!

Nie otrzymałam żadnych odpowiedzi od Pana Górskiego.


Geografia w klasie VII - 16.04.2020r. – czwartek; 21.04.2020r. - wtorek

Temat z podręcznika: Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego – zanieczyszczenia przemysłowe i komunalne str. 164 – 166 na czwartek, a na wtorek Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego – zanieczyszczenia komunalne i wytwarzane przez środki transportu str. 166 – 167 (tematy na 2 lekcje)

Cele lekcji: Dowiesz się, jakie są źródła zanieczyszczenia środowiska w Polsce. Wymienisz najważniejsze skutki tego zjawiska i zaproponujesz działania na rzecz ochrony środowiska.

Przystępując do czytania nowego tematu od str. 164 w podręczniku zwróć szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych pytaniach:

Wymień źródła zanieczyszczeń środowiska przyrodniczego.
Omów różne rodzaje zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko przyrodnicze.
Jakie są przyczyny i skutki emisji gazów cieplarnianych?
Na podstawie schematu str. 165 omów powstawanie i skutki kwaśnych opadów.
Co to są zanieczyszczenia komunalne?
Jakie są przyczyny zanieczyszczenia wód?
Jaki wpływ na stan środowiska przyrodniczego mają środki transportu?
Jakie są skutki zanieczyszczenia środowiska przyrodniczego?

Praca domowa

Do zeszytu napisz odpowiedź na pytanie 3 ze str. 167. Na podane wyżej zagadnienia i pytania przygotowujemy się ustnie.

W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub e’mail zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00

WAŻNE!

Nie otrzymałam żadnych odpowiedzi od: Pana Cepila i Pana Górskiego.


Geografia w klasie VII - 07.04.2020r. – wtorek

Temat z podręcznika: Usługi w Polsce - sprawdzian

Cele lekcji: Sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z działu Usługi w Polsce.

Sprawdź, czy potrafisz.

  1. Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A lub B oraz jej uzasadnienie 1. albo 2.

Największe znaczenie w przewozie ładunków i pasażerów w naszym kraju ma transport

A.

samochodowy

ponieważ

1.

umożliwia on między innymi przewóz ładunków bezpośrednio od producenta do odbiorcy

B.

kolejowy

2.

za jednym razem można przewieźć nim duże ilości towarów

  1. Wybierz zestaw, w którym podano oznaczenia zdań poprawnie opisujących cechy polskiego transportu.
  1. Kolej jest wykorzystywana jako środek transportu w największych miastach w Polsce.
  2. Gęstość dróg o twardej nawierzchni (w tym autostrad i dróg ekspresowych) jest w Polsce porównywalna z gęstością tych dróg w innych państwach Unii Europejskiej.
  3. Żegluga śródlądowa ma w Polsce niewielkie znaczenie między innymi ze względu na duże wahania poziomu wody w rzekach.
  4. Port lotniczy, który obsługuje w Polsce największą liczbę pasażerów, znajduje się w Krakowie.
  1. 1 i 4 b) 2 i 3 c) 2 i 4 d) 1 i 3

  1. Przyporządkuj opisy (a –f) do odpowiednich nazw rodzajów transportu. Uzupełnij tabelę.

TRANSPORT

samochodowy

kolejowy

lotniczy

morski

śródlądowy

przesyłowy

  1. Umożliwia przewóz na przykład ropy naftowej z Arabii Saudyjskiej do Gdańska.
  2. Umożliwia dotarcie w niecałe 10 godzin z Pekinu do Warszawy.
  3. Rozprowadza się nim między innymi ropę naftową, prąd elektryczny i gaz ziemny.
  4. Jego cechą są stosunkowo niskie koszty przewozu na krótkich dystansach.
  5. Obejmuje na przykład przejazdy tramwajem.
  6. Umożliwia rejsy po Kanale Elbląskim.

  1. Zaznacz zestaw, w którym podano nazwy państw będących głównymi partnerami handlowymi Polski.
  1. Niemcy, Rosja, Białoruś.
  2. Niemcy, Rosja, Chiny.
  3. Francja, Portugalia, Włochy.
  4. Rosja, Chiny, Szwajcaria.

  1. Poniższy tekst dotyczy jednego z zabytkowych obiektów w Polsce.

Obiekt ten stanowi przykład doskonale zachowanego renesansowego układu urbanistycznego, łączącego włoskie i środkowoeuropejskie style architektoniczne. Same miasto, nazwane perłą polskiego renesansu, zostało założone w XVI wieku na szlaku handlowym prowadzącym z Europy Zachodniej nad Morze Czarne.

Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.

Opisany obiekt znajduje się w:

  1. Zamościu.
  2. Krakowie.
  3. Warszawie.
  4. Toruniu.

  1. Wymień obiekty wpisane na ,,Listę światowego dziedzictwa UNESCO” położone w Polsce, w pasie pojezierzy i nizin.

  1. Wyjaśnij pojęcia: usługi, eksport, import, saldo bilansu handlu zagranicznego, turystyka.

W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub e’mail zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00

Na powyższy adres e’mail prześlij rozwiązanie sprawdzianu.

Geografia w klasie VII - 02.04.2020r. – czwartek

Temat z podręcznika: Usługi w Polsce - podsumowanie str. 161

Cele lekcji: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości i umiejętności z podręcznika od str. 143 do str. 161.

Przed przystąpieniem do czytania Podsumowania uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzednich tematów odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:

1. Wymień rodzaje transportu.

2. Przedstaw wpływ transportu na jakość życia mieszkańców oraz gospodarkę.

3. Czym jest turystyka?

4. Dokonaj podziału turystyki w zależności od celu wyjazdu.
5 . Czym jest turystyka?
6. Dokonaj podziału turystyki w zależności od celu wyjazdu.
7. Podaj przykłady walorów przyrodniczych i kulturowych Polski.
8. Na podstawie podręcznika str. 155 i zamieszczonej mapy wymień obiekty znajdujących się w Polsce, które zostały wpisane na ,,Listę światowego dziedzictwa UNESCO”.
9. Co to jest eksport, import i bilans handlu zagranicznego?
10. Z kim i czym handlujemy? (podaje partnerów handlowych Polski)?
11.Dokonaj oceny znaczenia handlu zagranicznego w codziennym życiu Polaków.

Następnie uczniowie przystępują do czytania Podsumowania ze str.161

Praca domowa

Wykonaj o prześlij na poniższy adres Sprawdź się! Z podręcznika ze str. 162 i przygotuj się do sprawdzianu.

W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub e’mail zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00

Geografia w klasie VII - 31.03.2020r. – wtorek

Temat z podręcznika: Handel a gospodarka str. 158 - 160

Cele lekcji: Poznasz podstawowe pojęcia związane z handlem zagranicznym. Dowiesz się, jakie znaczenie ma handel zagraniczny dla polskiej gospodarki. Nauczysz się obliczać saldo bilansu handlu zagranicznego.

Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzednich tematów odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:

Czym jest turystyka?
Dokonaj podziału turystyki w zależności od celu wyjazdu.
Podaj przykłady walorów przyrodniczych i kulturowych Polski.
Na podstawie podręcznika str. 155 i zamieszczonej mapy wymień obiekty znajdujących się w Polsce, które zostały wpisane na ,,Listę światowego dziedzictwa UNESCO”.

Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 158 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych pytaniach:

Co to jest eksport, import i bilans handlu zagranicznego?
Z kim i czym handlujemy? (podaje partnerów handlowych Polski)?
Dokonaj oceny znaczenia handlu zagranicznego w codziennym życiu Polaków.

Praca domowa

Do zeszytu zapisz wyjaśnienie pojęć: eksport, import, saldo bilansu handlu zagranicznego.

W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub e’mail zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00

WAŻNE!

Nie otrzymałam odpowiedzi na poniższy sprawdzianik od: Pana Cepila, Pana Dziekonia i Pana Górskiego

A teraz krótki sprawdzianik do wykonania i przesłania na adres e’mail szkoły lub tsqza@wp.pl

Sprawdzian będzie oceniany i zaliczona będzie frekwencja za ostatnie 3 tematy. Odpowiedzi należy przesłać do poniedziałku tj. 30 marca 2020r. do godz. 12.00

Pytania:

Przyporządkuj podane przykłady usług do właściwej grupy.

Przewóz pasażerów komunikacją miejską, wyjazd z biurem podróży do Grecji, Festiwal Polskich Filmów w Gdyni, wysyłanie paczki

Usługi dystrybucyjne: ……………………………………………………………………………………
Usługi rekreacyjno-zdrowotne: …………………………………………………………………….
Usługi oświatowo-kulturalne: ……………………………………………………………………….
Usługi informacyjne (łącznościowe): ……………………………………………………………..

Określ, który rodzaj transportu jest najkorzystniejszy w opisanych sytuacjach. Zaznacz właściwą odpowiedź w każdym wierszu w tabeli.

Lp.

Opis

Oznaczenie transportu

1.

Przewożenie mebli ze sklepu do domu.

A

B

C

D

2.

Dostarczenie wody ze zbiornika retencyjnego do stacji uzdatniania.

A

B

C

D

3.

Przewożenie węgla kamiennego z kopalni do elektrowni.

A

B

C

D

4.

Dostarczenie cytrusów i kawy z Ekwadoru do Polski.

A

B

C

D

Transport samochodowy
Transport kolejowy
Transport przesyłowy
Transport morski

Do każdego z wymienionych rodzajów turystyki dopisz przykładowy cel wyjazdu według wzoru.

Turystyka biznesowa: uczestnictwo w międzynarodowych targach żeglarskich.
Turystyka lecznicza: ……………………………………………………………………………………………….
Turystyka wypoczynkowa: ………………………………………………………………………………………..
Turystyka poznawcza: ………………………………………………………………………………………………

Podaj trzy czynniki, które wpływają na wzrost liczby turystów wypoczywających nad Bałtykiem.

1.

2.

3.


Dzień dobry

Geografia w klasie VII - 26.03.2020r. – czwartek

Temat z podręcznika: Walory turystyczne Polski str. 154-156

Cele lekcji: Poznasz rodzaje turystyki wyróżnione ze względu na cel wyjazdu. Poznasz walory przyrodnicze i kulturowe Polski oraz swojego regionu. Dowiesz się, które obiekty w Polsce zostały wpisane na ,,Listę światowego dziedzictwa UNESCO”.

Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzednich tematów odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:

1. Wymień rodzaje transportu.

2. Przedstaw wpływ transportu na jakość życia mieszkańców oraz gospodarkę.


3. Czym jest turystyka?


4. Dokonaj podziału turystyki w zależności od celu wyjazdu.

Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 154 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych pytaniach:

1. Podaj przykłady walorów przyrodniczych i kulturowych Polski.


2. Na podstawie podręcznika str. 155 i zamieszczonej mapy naucz się obiektów znajdujących się w Polsce, które zostały wpisane na ,,Listę światowego dziedzictwa UNESCO”.

Praca domowa

Wymień po trzy walory przyrodnicze i kulturowe województwa lub powiatu, w którym mieszkasz.

W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail zpokoniemloty@wp.pl lub tsqza@wp.pl od 8.00 – 14.00


A teraz krótki sprawdzianik do wykonania i przesłania na adres e’mail szkoły lub tsqza@wp.pl

Sprawdzian będzie oceniany i zaliczona będzie frekwencja za ostatnie 3 tematy. Odpowiedzi należy przesłać do poniedziałku tj. 30 marca 2020r. do godz. 12.00

Pytania:
1. Przyporządkuj podane przykłady usług do właściwej grupy.


Przewóz pasażerów komunikacją miejską, wyjazd z biurem podróży do Grecji, Festiwal Polskich Filmów w Gdyni, wysyłanie paczki

A. Usługi dystrybucyjne: ……………………………………………………………………………………
B. Usługi rekreacyjno-zdrowotne: …………………………………………………………………….
C. Usługi oświatowo-kulturalne: ……………………………………………………………………….
D. Usługi informacyjne (łącznościowe): ……………………………………………………………..
2. Określ, który rodzaj transportu jest najkorzystniejszy w opisanych sytuacjach. Zaznacz właściwą odpowiedź w każdym wierszu w tabeli.

Kliknij>> Tabela


A. Transport samochodowy
B. Transport kolejowy
C. Transport przesyłowy
D. Transport morski

3. Do każdego z wymienionych rodzajów turystyki dopisz przykładowy cel wyjazdu według wzoru.
A. Turystyka biznesowa: uczestnictwo w międzynarodowych targach żeglarskich.
B. Turystyka lecznicza: ……………………………………………………………………………………………….
C. Turystyka wypoczynkowa: ………………………………………………………………………………………..
D. Turystyka poznawcza: ………………………………………………………………………………………………

4. Podaj trzy czynniki, które wpływają na wzrost liczby turystów wypoczywających nad Bałtykiem.

1.

2.

3.

23-06-2020, Marzena Sobiegraj
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.