Muzyka
Zdalne nauczanie od 26.10.2020r.
Muzyka klasa 7
22 czerwca 2020
1. Zapisz temat w zeszycie.
Temat: Muzyka poważna z przymrużeniem oka.
2. Obejrzyj i posłuchaj. Miłej zabawy.
https://www.youtube.com/watch?v=jj7t6MOOHEE
https://www.youtube.com/watch?v=zsFSmu7aGQc
https://www.youtube.com/watch?v=mv5Dhe-otnI
https://www.youtube.com/watch?v=4CHVZ1jCALo
15 czerwca 2020
1. Zapisz temat w zeszycie.
Temat: Z muzyką dalej w świat.
Podręcznik str. 166- 167.
2. Zaśpiewaj piosenkę „Radość najpiękniejszych lat”.
Wersja wokalno-instrumentalna:
wersja instrumentalna:
3. Jeśli piosenka wprowadziła Cię w dobry nastrój, to zapraszam do tańca. ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=EBBteybZdHY&feature=youtu.be
MIŁEJ ZABAWY
1 czerwca 2020
1. Zapisz temat w zeszycie.
Temat: Na estradzie – pop, rock, muzyka rozrywkowa.
Podręcznik str. 151 – 157.
2. Przeczytaj informację z podręcznika.
3. Wykonaj polecenia. Wydrukuj, lub przepisz do zeszytu.
1. Uzupełnij podane zdania odpowiednimi wyrazami.
Pole tekstowe: rozrywkowej, jazz, rock and rolla, improwizacja
• _____________to styl muzyczny powstały w Ameryce na przełomie XIX i XX wieku.
• ______________________ polega na tworzeniu muzyki w trakcie jej wykonywania.
• Rock and roll należy do muzyki ________________________.
• Z __________________ wywodzą się liczne style muzyczne, miedzy innymi: rock, pop, disco.
2. Wymień trzy nazwiska polskich wokalistów rockowych oraz trzy nazwy zespołów rockowych z naszego kraju.
•wokaliści --------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
• zespoły ---------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Uzupełnij notatkę na temat swojego ulubionego rodzaju muzyki.
• wykonawcy:___________________________________________________________
• espoły:_______________________________________________________________
• utwory:_______________________________________________________________.
UWAGA! WAŻNE!
Wyślij zdjęcie notatki z dzisiejszej lekcji do dnia 8.06.2020 na adres ulencjakar@wp.pl
25 maja 2020
1. Zapisz temat w zeszycie.
Temat: Jazz, czyli wielka improwizacja.
Podręcznik str. 145 – 150.
2. Posłuchaj utworów jazzowych.
https://www.youtube.com/watch?v=BEERz_De9zQ
https://www.youtube.com/watch?v=CSZFk9VjD2U
https://www.youtube.com/watch?v=mpS6iUkOtfY
3. Przeczytaj informację z podręcznika.
4. Wykonaj polecenia. Wydrukuj, lub przepisz do zeszytu.
A. Uzupełnij zdania wyrazami z ramki w odpowiedniej formie.
Muzycy jazzowi, czyli ____________________, tworzą niewielkie zespoły nazywane _________________. Podczas koncertów często _________________, czyli wymyślają muzykę w trakcie jej _______________. Czasem wykorzystują popularne melodie jazzowe określane jako _________________.
B. Połącz imiona i nazwiska współczesnych polskich muzyków jazzowych z odpowiednimi wyrazami. Skorzystaj z dostępnych źródeł informacji.
Leszek Możdżer• •trąbka • • Andrzej Jagodziński
Jan „Ptaszyn” Wróblewski • •śpiew • • Michał Urbaniak
Tomasz Stańko • • fortepian • • Adam Makowicz
Urszula Dudziak • • skrzypce • • Zbigniew Siefert [czyt.: zajfert]
Krzysztof „Komeda” Trzciński • • saksofon • • Ewa Bem
C. Podaj nazwy co najmniej trzech festiwali muzyki jazzowej odbywających się w Polsce.
UWAGA! WAŻNE!
Wyślij zdjęcie notatki z dzisiejszej lekcji do dnia 29.05.2020 na adres ulencjakar@wp.pl
Jest to praca na ocenę.
18 maja 2020
1. Zapisz temat w zeszycie.
Temat: Folk i country.
Podręcznik str. 139 – 144.
2. Przeczytaj informację z podręcznika.
3. Wysłuchaj nagrania piosenki pt: „ Pędzą konie”.
https://www.youtube.com/watch?v=8VLHittFkSk
4. Wyjaśnij pojęcia w zeszycie. Skorzystaj ze słowniczka muzycznego.
akompaniament-…………………………………………
burdon -……………………………………………………
akord -…………………………………………………….
trójdźwięk -………………………………………………
ostinato - ………………………………………………..
11 maja 2020
1. Zapisz temat w zeszycie.
Temat: Z dziejów muzyki – muzyka XX w.
Podręcznik str. 132 – 138.
2. Przeczytaj informację z podręcznika.
3. Posłuchaj, a później co najmniej trzykrotnie zaśpiewaj piosenkę „Wrażenia”
https://www.youtube.com/watch?v=34aE7XzgDmk
4. Posłuchaj:
Claude Debussy, Światło księżyca
http://4. https://www.youtube.com/watch?v=ABxV9xKUfbc
Maria Pokrzywińska, Our life
https://www.youtube.com/watch?v=r0P5j7OOb90
Karol Szymanowski 1882-1937
https://www.youtube.com/watch?v=xUTMahcL4hM
Witold Lutosławski 1913-1994
https://www.youtube.com/watch?v=ceLJJH34q1w
Henryk Mikołaj Górecki 1933-2010
https://www.youtube.com/watch?v=eNJASEt1lSs
Wojciech Kilar 1932-2013
https://www.youtube.com/watch?v=ssVK-dSSo8o
Krzysztof Penderecki 1933-2020
https://www.youtube.com/watch?v=DUQiu4xa1lg
Sporządź notatkę o Krzysztofie Pendereckim korzystając z dostępnych źródeł. Pomocny może być lin
https://culture.pl/pl/tworca/krzysztof-penderecki
04.05.2020r.
>> Karta pracy
27 kwietnia 2020
1. Zapisz temat w zeszycie.
Temat: Balet i taniec klasyczny.
Podręcznik str. 123 – 127
2. Zapisz krótką definicję:
Balet – dzieło sceniczne, w którym treści przekazuje się za pomocą muzyki i tańca.
3. Wysłuchaj fragmentów sławnych baletów:
- Jezioro łabęzie – Piotr Czajkowski -https://www.youtube.com/watch?v=C7Yi0CdtTc4
- Śpiąca królewna – Piotr Czajkowski -https://www.youtube.com/watch?v=C7ocJ5BQQKk
- Giselle – Adolphe Adam - https://www.youtube.com/watch?v=3TLSrI_hXEw
- Leo Delibes – Coppelia - https://www.youtube.com/watch?v=LDYKDfM5A5s
4. Obejrzyj fragment pt. „Taniec wieszczki cukrowej” z baletu „Dziadek do orzechów” Piotra Czajkowskiego.
https://www.youtube.com/watch?v=Wz_f9B4pPtg
5. Obejrzyj filmik przestawiający taniec współczesny.
https://www.youtube.com/watch?v=khvcCpoFszM
6. Wyjaśnij, korzystając z dostępnych informacji w podręczniku i Internecie podstawowe pojęcia związane z baletem, zapisz je z zeszycie.
- paczka;
- baletki;
- primabalerina;
- trykot;
- tutu.
7. Na koniec odrobina humoru ;) Zobacz, bo warto
https://www.youtube.com/watch?v=MDy_XrWfxHY
https://www.youtube.com/watch?v=xsRNDo8Upys
Wyślij zdjęcie notatki z dzisiejszej lekcji do dnia 4.05.2020 na adres ulencjakar@wp.pl
Jest to praca na ocenę.
20 kwietnia 2020
1. Zapisz temat w zeszycie.
Temat: Stanisław Moniuszko i opera.
Podręcznik str. 118 – 122
2. Posłuchaj, a później co najmniej trzykrotnie zaśpiewaj pieśń „Prząśniczka”:
https://www.youtube.com/watch?v=9D-6mTIaSZ0
3. Przeczytaj informacje z podręcznika – Omówienie życia S. Moniuszki: dom rodzinny i wychowanie patriotyczne, str. 119
4. Posłuchaj: mazur z opery „Halka”
https://www.youtube.com/watch?v=1qPH5odQ_Ss
5.Twórczość Moniuszki: pieśni – przeczytaj: podręcznik str. 120
6. Posłuchaj: pieśń „Dziad i baba”
https://www.youtube.com/watch?v=HILHqYeGu4s
7. Okres wileński w życiu S. Moniuszki – przeczytaj informacje, w podręczniku str. 120
8. Posłuchaj” Uwertura fantastyczna „Bajka”
https://www.youtube.com/watch?v=v_aG-4KWWvA&pbjreload=10
9. Przeczytaj wiadomości na temat formy muzycznej jaka jest opera – podręcznik str. 121 i 122.
10. Posłuchaj arii Skołuby z opery „Straszny dwór”
https://www.youtube.com/watch?v=vWq-8MxrklE
11. W zeszycie przedmiotowym wyjaśnij pojęcia: opera, aria, libretto.
12. Napisz krótką notatkę biograficzną o Stanisławie Moniuszce.
6 kwietnia 2020
1. Zapisz temat w zeszycie.
Temat: Polonez. Opracowanie artystyczne muzyki ludowej.
Podręcznik str. 114 – 117.
2. Przeczytaj informacje z podręcznika.
3. Posłuchaj piosenki pt: „Pamięć w nas” i 2-3 krotnie ją zaśpiewaj.
https://www.youtube.com/watch?v=42CAIBIIIKQ
4. Posłuchaj utworów:
chodzony w wykonaniu kapeli ludowej
https://www.youtube.com/watch?v=f8L4J2UFlzo
Michał Kleofas Ogiński polonez „Pożegnanie ojczyzny”
https://www.youtube.com/watch?v=3NIwjX9kmFY
Wojciech Kilar polonez z filmu „Pan Tadeusz”
https://www.youtube.com/watch?v=dOJ7OHIgne8
Fryderyk Chopin Polonez A-dur
https://www.youtube.com/watch?v=h8LFJ6So_ss
Antoni Morzykowski polonez „W starym zamku”
https://www.youtube.com/watch?v=qrp-hw0rnds
5. Na podstawie tekstu w podręczniku sporządź notatkę wyjaśniającą, na czym polega opracowanie artystyczne muzyki, czyli stylizacja.
30 marca 2020
1. Zapisz temat w zeszycie.
Temat: Twórczość Fryderyka Chopina.
Podręcznik str. 105 – 113.
2. Przeczytaj informację z podręcznika.
3. Posłuchaj utworów F. Chopina
Walc a-moll, op. posth. - link https://www.youtube.com/watch?v=HtQRpmaaiCo
Mazurek C-dur – link https://www.youtube.com/watch?v=CRItp7q0K_s
Walc Es-dur – wersja tradycyjna - link https://www.youtube.com/watch?v=KaIUhzeio5k
Etiuda C-dur op.10 – wersja jazzowa – link https://www.youtube.com/watch?v=R6Zc2vKBF-4
Walc „Minutowy” - link https://www.youtube.com/watch?v=giTeaE11bQY
Polonez As-dur - link https://www.youtube.com/watch?v=m0olrJAmX60
4. Zapisz notatkę według planu:
- Formy muzyczne w twórczości F. Chopina.
- Tytuły utworów F. Chopina.
- Kogo i w jaki sposób zainspirowała muzyka Chopina?