ul. Staszowska 7, 28-200 Staszów
tel. (15) 8667181

zpokoniemloty@wp.pl

Geografia

23.06.2020r.

>>Wedrówki po mapie Europy


09.06.2020r.

>>Test


02.06.2020r.

>>Sprawdzian


26.05.2020r.

>> Sąsiedzi Polski- podsumowanie


19.05.2020r.

>> Czym są euroregiony? Współpraca Polski z sąsiadami w ramach miedzynarodowych organizacji


12.05.2020r.

>> Relacje Polski z sąsiadami


05.05.2020r.

>> Zróżnicowanie przyrodnicze i gospodarcze Rosji


Geografia w klasie VI - 28.04.2020r. – wtorek

Temat z podręcznika: Współczesne problemy Ukrainy str. 152 - 159

Cele lekcji: Nauczysz się rozpoznawać najważniejsze obiekty geograficzne na mapie Ukrainy. Dowiesz się, jakie surowce mineralne występują w tym kraju. Poznasz przyczyny i skutki konfliktu między Ukrainą a Rosją. Dowiesz się, jak się zmienia liczba ludności na Ukrainie.

Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzedniego tematu odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:

1. Określ położenie Litwy i Białorusi.

2. Przedstaw ogólną charakterystykę Litwy i Białorusi (położenie, sąsiadów, warunki klimatyczne, ukształtowanie terenu, ludność, miasta itp.).

3. Omów atrakcje turystyczne tych państw.

4. Przedstaw dziedzictwo kulturowe Litwy i Białorusi oraz wspólną historię Polaków, Litwinów i Białorusinów.

Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 152 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych zagadnieniach:

1. Na stronach 48 i 49 w podręczniku sprawdź położenie Ukrainy i wymień jej sąsiadów.

2. Poznaj ogólną charakterystykę Ukrainy podaną na str. 152 (warunki klimatyczne, ukształtowanie terenu, ludność, miasta itp.).

3. Zapoznaj się z gospodarką Ukrainy str. 153-154. Dokonaj analizy mapki ze str.153.

4. Poznaj konflikty na Ukrainie i ich konsekwencje str. 154-156.

5. Zapoznaj się z przyczynami spadku liczby ludności na Ukrainie str. 156-157.

Praca domowa

Do zeszytu zapisz To najważniejsze! str. 157 w podręczniku.

Do przesłania na e’mali odpowiedzi na poniższe pytania.

1. Oceń, czy podane informacje są zgodne z prawdą. Zaznacz literą P, jeśli informacja jest prawdziwa, lub literą F – jeśli jest fałszywa. Skorzystaj z mapy gospodarki Ukrainy zamieszczonej w podręczniku na stronie 153.

1.

Na obszarach kontrolowanych przez rosyjskich separatystów występują złoża węgla kamiennego.

P

F

2.

W okolicach Krzywego Rogu znajdują się duże złoża rud żelaza i manganu.

P

F

3.

Na terenie Ukrainy znajdują się cztery działające elektrownie jądrowe.

P

F

4.

Na północy Ukrainy znajdują się duże złoża gazu ziemnego i ropy naftowej.

P

F

2. Uporządkuj chronologicznie wydarzenia związane z konfliktem rosyjsko-ukraińskim. Wpisz litery w odpowiednie miejsca.

1. Walki między rosyjskimi separatystami a ukraińską armią.

2. Przyłączenie Półwyspu Krymskiego do Rosji.

3. Obalenie prezydenta Ukrainy.

4. Ogłoszenie niepodległości Republiki Donieckiej i Republiki Ługańskiej.

……………. ………….. …………….. …………..

3. Podkreśl trzy punkty, w których zostały opisane przyczyny zmniejszania się liczby mieszkańców Ukrainy.

1. Polepszenie się jakości opieki medycznej.

2. Rosnąca liczba zgonów.

3. Konflikt zbrojny na wschodzie kraju.

4. Wysokie koszty utrzymania dzieci.

5. Wzrost liczby imigrantów.

W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00


Geografia w klasie VI - 21.04.2020r. – wtorek

Temat z podręcznika: Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Litwy i Białorusi str. 145 - 151

Cele lekcji: Zdobędziesz podstawowe informacje na temat Litwy i Białorusi. Nauczysz się wskazywać na mapie największe miasta Litwy i Białorusi. Dowiesz się, jakie są walory kulturowe i przyrodnicze obu krajów.

Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzedniego tematu odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:

1. Przedstaw charakterystyczne cechy położenia, klimatu, ukształtowania powierzchni

2. Prześledź walory przyrodnicze Słowacji i walory kulturowe Czech (str. 140 i 141)

3. Uzasadnij, że Czechy i Słowacja to kraje atrakcyjne turystycznie.

4. Na podstawie map zamieszczonych w podręczniku (str. 138 i 139) naucz się rozpoznawać obiekty geograficzne: rzeki – Wag, Łaba, Dunaj, Wełtawa, Morawa; pasma górskie – Sudety, Tatry, Jesioniki, Rudawy, Rudawy Słowackie, Szumawa; miasta – Praga, Bratysława, Koszyce, Brno, Ostrawa.

Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 145 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych zagadnieniach:

1.Na stronach 48 i 49 w podręczniku sprawdź położenie Litwy i Białorusi.

2. Poznaj ogólną charakterystykę Litwy i Białorusi podaną na str. 145 i 146 (położenie, sąsiadów, warunki klimatyczne, ukształtowanie terenu, ludność, miasta itp.).

3. Zapoznaj się ze środowiskiem przyrodniczym Litwy i Białorusi, a także z atrakcjami turystycznymi tych państw str. 147-149.

4. Poznaj dziedzictwo kulturowe Litwy i Białorusi oraz wspólną historię Polaków, Litwinów

i Białorusinów str. 150-151.

Praca domowa

Do zeszytu zapisz To najważniejsze! str. 151 i wypełnij podaną poniżej tabelę. Wstaw X w odpowiednich kolumnach. Pamiętaj, że niektóre informacje dotyczą obu krajów.

Lp.

Informacja

Litwa

Białoruś

A.

Ten kraj był częścią Związku Radzieckiego.

B.

Około ¼ powierzchni kraju zajmują bagna.

C.

Na całym terytorium tego kraju panuje klimat umiarkowany ciepły przejściowy.

D.

Jest krajem nizinnym.

E.

Walutą tego kraju jest euro.

F.

Leży nad Morzem Bałtycki.

W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00


Geografia w klasie VI - 07.04.2020r. – wtorek

Temat z podręcznika: Turystyczne atrakcje Czech i Słowacji str. 138 - 144

Cele lekcji: Zapoznasz się z podstawowymi informacjami o południowych sąsiadach Polski. Nauczysz się rozpoznawać obiekty geograficzne na mapie Czech i Słowacji. Dowiesz się, jakie są największe walory turystyczne tych dwóch państw.

Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzedniego tematu odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:

1. Przedstaw charakterystyczne cechy położenia, klimatu, ukształtowania powierzchni i podziału administracyjnego Niemiec (str. 130).

2. Jaka jest rola przemysłu w gospodarce niemieckiej?

3. Jak zmienił się przemysł Nadrenii Północnej-Wesfalii?

4. Podaj charakterystyczne budowle i krajobrazy zachodniego sąsiada Polski (str. 136 – 137)

Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 138 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych pytaniach:

1. Przedstaw charakterystyczne cechy położenia, klimatu, ukształtowania powierzchni i ludności Czech i Słowacji (str. 138 i 139).

2. Prześledź walory przyrodnicze Słowacji i walory kulturowe Czech (str. 140 i 141)

3. Uzasadnij, że Czechy i Słowacja to kraje atrakcyjne turystycznie.

4. Na podstawie map zamieszczonych w podręczniku (str. 138 i 139) naucz się rozpoznawać obiekty geograficzne: rzeki – Wag, Łaba, Dunaj, Wełtawa, Morawa; pasma górskie – Sudety, Tatry, Jesioniki, Rudawy, Rudawy Słowackie, Szumawa; miasta – Praga, Bratysława, Koszyce, Brno, Ostrawa.

A teraz krótki sprawdzianik do wykonania i przesłania na adres e’mail tsqza@wp.pl lub szkoły zpokoniemloty@wp.pl

1.Dokonaj podziału podanych w pytaniu 4 obiektów (rzeki – Wag, Łaba, Dunaj, Wełtawa, Morawa; pasma górskie – Sudety, Tatry, Jesioniki, Rudawy, Rudawy Słowackie, Szumawa; miasta – Praga, Bratysława, Koszyce, Brno, Ostrawa) na obiekty leżące w Czechach i obiekty geograficzne Słowacji.

Obiekty geograficzne Czech: ………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

Obiekty geograficzne Słowacji: ……………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Na podstawie mapy zamieszczonej w podręczniku na stronie 142, zapisz po dwa przykłady miejscowości, w których znajdują się podane obiekty turystyczne.

A. Kąpielisko termalne: ………………………………………………………………………………………………………

B. Obiekt wpisany na ,,Listę UNESCO”: ………………………………………………………………………………

Sprawdzian będzie oceniany i zaliczona będzie frekwencja. Odpowiedzi należy przesłać do środy tj. 15 kwietnia 2020r. do godz. 12.00

W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00

Geografia w klasie VI - 31.03.2020r. – wtorek

Temat z podręcznika: Zmiany w przemyśle Niemiec str. 130 - 137

Cele lekcji: Dowiesz się jakie są cechy położenia Niemiec. Poznasz cechy niemieckiego przemysłu. Dowiesz się, jakie zmiany zaszły w jednym z landów – Nadrenii Północnej-Westfalii. Zdobędziesz informacje o jednej z niemieckich technopolii.

Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzednich tematów odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:

Na podstawie mapy Europy str. 48 wymień sąsiadów Polski i podaj ich stolice.
Które kraje sąsiadujące z Polską nie mają dostępu do morza?

Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 130 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych pytaniach:

Przedstaw charakterystyczne cechy położenia, klimatu, ukształtowania powierzchni i podziału administracyjnego Niemiec (str. 130).
Jaka jest rola przemysłu w gospodarce niemieckiej?
Jak zmienił się przemysł Nadrenii Północnej- Westfalii?
Podaj charakterystyczne budowle i krajobrazy zachodniego sąsiada Polski (str. 136 – 137)

Praca domowa

Napisz, co powstało w miejsce kopalń i hut w Nadrenii Północnej-Westfalii?

W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00

23-06-2020, Marzena Sobiegraj
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.