,,Taniec uczy i bawi"
Innowacja pedagogiczna
"Taniec uczy i bawi"
Autor innowacji: mgr Anna Lasota
Innowacja realizowana będzie w Publicznym Przedszkolu w Koniemłotach.
Innowacją zostaną objęte dzieci 5, 6 - letnie z oddziału Biedronki.
Planowany termin realizacji innowacji: 01.09.2022 r. – 31.05.2023 r.
Zajęcia będą prowadzone raz w tygodniu po 0,5 godziny poza zajęciami obowiązkowymi.
CELE INNOWACJI:
-
Obcowanie dzieci z muzyką i tańcem,
-
Poznanie kultury i obyczajów różnych regionów ojczyzny,
-
Kształcenie właściwej postawy wobec własnej kultury i tożsamości narodowej,
-
Wprowadzenie elementu odprężenia, wyzwolenia z napięć poprzez ruch z muzyką,
-
Możliwość wyrażania siebie, swojej osobowości, nastroju i emocji,
-
Stymulowanie rozwoju dzieci poprzez odkrywanie ich talentu i kreatywność myślenia,
-
Nabywanie przez dzieci umiejętności tańca grupowego i improwizacji ruchowej.
-
Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej i postaw twórczych.
-
Wspieranie uzdolnień dzieci i rozbudzanie wrażliwości estetycznej.
-
Kształcenie umiejętności poczucia rytmu, koordynacji ruchowej
i swobody ruchów. -
Wychowanie i kształtowanie postaw i nawyków dzieci takich jak odpowiedzialności za siebie i innych, panowanie nad emocjami, przełamywanie własnej nieśmiałości, poczucie własnej wartości bez konieczności rywalizacji.
-
Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie społecznej.
-
Kształtowanie postawy społecznej dążenia do osiągania wspólnych celów.
-
Kształcenie umiejętności publicznego prezentowania swoich umiejętności, pokonywanie nieśmiałości i tremy podczas prezentowania się przed publicznością.
-
Nabywanie przez przedszkolaków umiejętności wykonywania podstawowych kroków i figur w tańcach i układach choreograficznych.
-
Wyzwalanie radości z uczestniczenia w zajęciach tanecznych.
ZAKRES TREŚCI EDUKACYJNYCH
-
Różnorodne ćwiczenia muzyczno – ruchowe uwrażliwiające na dynamikę, rytm, tempo i nastrój muzyczny.
-
Spontaniczna improwizacja na zadany temat do muzyki rozrywkowej.
-
Omówienie zasad bezpieczeństwa na zajęciach tanecznych.
-
W kręgu polskich tańców narodowych oraz ludowych – polski folklor.
-
Nauka i doskonalenie polskich tańców narodowych.
-
Poznanie podstawowych kroków: poloneza, polki, krakowiaka, kujawiaka.
-
Tworzenie układów tanecznych i choreograficznych.
-
Ćwiczenia kształcące świadomy ruch.
-
Technika ruchu – korekta postawy dzieci, przyswajanie nawyku estetycznego poruszania się, rozwijanie sprawności ruchowej – ćwiczenia przy muzyce.
-
Rozwijanie umiejętności poruszania się w przestrzeni przez stosowanie ćwiczeń muzyczno-ruchowych (tworzenie koła, kółek, szeregu, rzędu, marsz ze zmianą kierunku).
-
Zapoznanie z tańcami narodowymi: „Polonez”, „Krakowiak”, „ Polka”.
-
Zapoznanie z tańcami regionalnymi: „Kujawiak - Czerwone Jabłuszko”, „Lasowiak”, „Trojak”. taniec śląski „Grozik”, „ Koziorajka”,
-
Nauka podstawowych kroków i figur tanecznych: podskoki, cwał, przytupy, podskoki w obrotach...
PRZEWIDYWANE EFEKTY I OSIĄGNIĘCIA UCZESTNIKÓW INNOWACJI.
Dzieci dzięki realizacji założeń i treści przedstawionych w tej innowacji pedagogicznej:
-
Mają zamiłowanie do muzyki, tańca.
-
Rozwinęły poczucie rytmu, wrażliwość na muzykę i ogólne umuzykalnienie.
-
Udoskonaliły koordynację wzrokowo-ruchową.
-
Chcą kształcić swoje zdolności i zamiłowania.
-
Chcą i umieją publicznie prezentować swoje osiągnięcia.
-
Taniec wykształcił u nich świadomość własnego ciała.
-
Usprawniły całe ciało.
-
Potrafią działać zespołowo.
-
Wykształciły orientację w przestrzeni.
-
Miały możliwość przeżywania sukcesu i satysfakcji z własnej pracy.
OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ DZIECI
Ocenie podlegają: inwencja własna dzieci, pomysłowość, aktywność, zachowanie, respektowanie zasad zabaw rytmiczno - tanecznych. Na zajęciach dokonuje się słownej oceny dzieci – ocena kształtująca i motywująca.
Przedszkolaki prezentują zdobyte umiejętności taneczne podczas uroczystości przedszkolnych swoim młodszym i starszym kolegom, pracownikom przedszkola, zaproszonym gościom, rodzicom, dziadkom, uczniom szkoły podstawowej
oraz społeczności lokalnej podczas imprez środowiskowych.
EWALUACJA PROGRAMU
W jakim stopniu osiągnięte zostały cele innowacji, zamierzam sprawdzić poprzez:
-
obserwację uczestników zajęć i ich postępów,
-
występy muzyczno – taneczne dzieci, pokaz wybranych tańców narodowych, ludowych podczas uroczystości przedszkolnych oraz imprez środowiskowych.
-
zamieszczanie na gazetce oraz stronie internetowej przedszkola wytworów dzieci
i zdjęć z prowadzonych zajęć.