ul. Staszowska 7, 28-200 Staszów
tel. (15) 8667181

zpokoniemloty@wp.pl

Projekt edukacyjny " Co słonko widziało-na dziecięce kłopoty...Brzechwa"

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO „CO SŁONKO WIDZIAŁO – NA DZIECIĘCE KŁOPOTY…BRZECHWA”

W ROKU SZKOLNYM 2022/23 W PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU W KONIEMŁOTACH

Dzieci z naszego przedszkola wraz z Paniami przystąpiły do wyżej wymienionego projektu z wielkim zapałem. Przedsięwzięcie miało na celu zapoznać przedszkolaków z postacią Jana Brzechwy oraz z jego utworami. Koordynatorem projektu była mgr Anna Lasota. Nauczyciele współpracujący w projekcie to mgr Monika Sapa oraz Pani Ewa Adwent. Przed każdym zadaniem był omawiany proponowany wiersz
a następnie przechodziliśmy do wykonywania aktywności edukacyjnej. Oto efekty naszej pracy:

MODUŁ I – WESOŁO JEST W PRZEDSZKOLU

ZADANIE I - Zapoznanie się z postacią Jana Brzechwy.

Dzieci zapoznały się z postacią Jana Brzechwy oglądając film pt. „Ciekawostki literackie – Jan Brzechwa”.

ZADANIE II - Kącik literacki Jana Brzechwy.

Biedronki przyniosły do przedszkola książki z wierszami Jana Brzechwy
i założyliśmy w sali przedszkolnej kącik literacki tego wspaniałego bajkopisarza. Znalazły się w nim książki z wierszami dla dzieci. Dzieci oglądały kolorowe ilustracje oraz wypowiadały się na ich temat.

ZADANIE III - Poobiednie spotkania z Brzechwą.

Zaprosiliśmy do nas panią bibliotekarkę, która przeczytała nam kilka wierszy "Na straganie"," Kłamczucha" i inne.

ZADANIE IV - Wycieczka do ogrodu warzywnego.

W piękny słoneczny dzień wybraliśmy się do pobliskiego ogrodu warzywnego. Podziwialiśmy rosnące rośliny i dowiedzieliśmy się, że warzywa i owoce to źródło witamin niezbędnych dla naszego zdrowia.

ZADANIE V- Kącik Dary Jesieni.

Przedszkolaki przyniosły do przedszkola warzywa, które zgromadziły w kąciku przyrodniczym. Wzięły udział w zajęciach mających na celu zapoznanie dzieci
z nazwami , wyglądem, smakiem oraz zastosowaniem różnego rodzaju warzyw
w życiu człowieka. Dzieci wysłuchały wierszy Jana Brzechwy o warzywach: „Na straganie”, „Pomidor”. Bawiły się również tworząc według własnych pomysłów scenki, w których warzywa rozmawiają ze sobą. Porównywały wielkość i nazywały kolory poznanych roślin.

ZADANIE VI - Zakładki do książek.

Dzieci wykonały zakładki do książek z Kaczką Dziwaczką.

ZADANIE VII - Dzień Dyni.

Dzień Dyni w grupie dzieci starszych czyli Biedronek obchodzony był bardzo wesoło. Przedszkolaki wspólnie uczestniczyły w zajęciach, podczas których poznały bardzo zdrowe i urodziwe warzywo jakim jest dynia. Tego dnia dzieci przyniosły do przedszkola dynie i ubrały się na kolor pomarańczowy. Starszaki obejrzały film edukacyjny pt. „Kazio i Dzień Dyni”, a następnie wzięły udział w licznych zabawach
z udziałem dyni: Podaj Dynię czyli wyścig rzędów - podawanie dyni dołem stojąc
w rozkroku, Dynia parzy, kręgle dyniowe, układanie dyni od największej do najmniejszej, taniec wokół dyń do piosenki „ Dy dy dy dy… dynia”. Ciekawym zajęciem dla dzieci była zabawa nasionami dyni, z których ułożyły wyraz …dynia. Dzieci doskonale się bawiły podczas zdjęć w dyniowej foto-budce. Na zakończenie przedszkolaki malowały dynię farbami. „Dzień dyni” pozwolił wszystkim przedszkolakom wzbogacić wiedzę oraz poznać wielką różnorodność dyń.

ZADANIE VIII - Teatrzyk do wiersza „Na straganie”.

Dzieci przygotowały teatrzyk do wiersza pt. "Na straganie" Jana Brzechwy,
w którym zaprezentowały swoje umiejętności aktorskie nie tylko kolegom z młodszej grupy przedszkolnej, ale całej społeczności ze Szkoły Podstawowej w Koniemłotach oraz dostojnym gościom zaproszonym na imprezę charytatywną pod hasłem "Jesienne Inspiracje". Dochód ze sprzedaży przetworów owocowo - warzywnych przyniesionych również przez naszych przedszkolaków i ich rodziców przekazano na leczenie chorego chłopca. Biedronki przedstawiły też inscenizację muzyczną do piosenki "Jesienna zagadka" oraz zatańczyły do melodii biesiadnej pt.," Czerwone jabłuszko"

ZADANIE IX - Dzień Pluszowego Misia

Pracowite Biedronki z Przedszkola w Koniemłotach uroczyście obchodziły Święto Pluszowego Misia. Opowiadały o swoich pluszakach, odwiedziły bibliotekę, gdzie pozowały do zdjęć w przygotowanej przez panią bibliotekarkę misiowej fotobudce. Na zakończenie wizyty w bibliotece otrzymały słodkie "co nieco" czyli misiowe lizaki. Po powrocie do przedszkola bawiły się pluszowymi misiami. Następnie przedszkolaki grały w przygotowane przez wychowawczynię Misiowe Memory. Dzięki tej grze doskonaliły swoją pamięć, spostrzegawczość oraz poznały lub przypomniały sobie znane misie z różnych bajek dla dzieci: Misia Uszatka, Misia Coralgola, Misia Paddingtona, Misia Yogi, Kubusia Puchatka, Gumisie, Misia Koalę oraz Misia Pandę. Następnie wykonały misie kolorując kredkami, wycinając i naklejając na tekturową rolkę poszczególne elementy. To był piękny dzień.

ZADANIE X – Andrzejki

Nasze czarownice, czarodzieje oraz wróżki przepowiadały przyszłość na Andrzejkach. W środę 30 listopada ,, Biedronki” i ,, Krasnale” świętowały Andrzejki. Tajemnicza dekoracja sali, pani przebrana za czarodziejkę oraz wielobarwne stroje dzieci sprawiły, że przedszkolaki przeniosły się w krainę czarów. Tegoroczne Andrzejki były dniem pełnym atrakcji. Przedszkolaki z obydwu grup miały okazję do integracji podczas zabaw z chustą animacyjną. Mogły za pomocą magicznych kul
i odrobiny światła poznać kim będą w przyszłości. U dzieci ze starszej grupy tradycyjnie przelewano wosk przez symboliczny klucz. Ów klucz według tradycji otwiera wszelkie tajemnice i sekrety. Następnie dzieci odkrywały, co przyniesie los, przyglądając się cieniom woskowych tworów. Poprzez zabawę najmłodsi mieli okazję przybliżyć się do tradycji i obrzędów ludowych.

ZADANIE XI – Dzień Babci i Dziadka

26 stycznia 2023 roku nasze Biedronki dostarczyły swoim kochanym babciom
i dziadkom wiele radości oraz powodów do wzruszeń. Pięknie deklarowały wiersze, śpiewały piosenki " Babcia to skarb", "Dziadku, dziadku...", "Czerwone jagody", przedstawiły inscenizację pt. " Dziadek, stołek i rosołek", zatańczyły kujawiaka, krakowiaka oraz poloneza. To był piękny występ.

Moduł II – WIELKIE SPRAWY MAŁYCH DZIECI

ZADANIE I - Kłamstwo

Biedronki uczestniczyły w pogadance oraz dyskusjach dotyczących kłamstwa, odwoływały się do swoich doświadczeń. Zastanawiały się jakie mogą być konsekwencje kłamstwa: „Co by było gdyby ktoś opowiedział o Jasiu coś nieprawdziwego…”; „Co by było gdyby ktoś zadzwonił na straż pożarną
i okłamał, że się pali…” Wychowawczyni wyjaśniła dzieciom powiedzenia: „KŁAMSTWO MA KRÓTKIE NOGI”, „PRAWDA ZAWSZE WYGRYWA

ZADANIE II - Zabawa typu „PRAWDA CZY FAŁSZ”…

Przedszkolaki otrzymały kartoniki z wyrazami: prawda, fałsz, tak, nie. Nauczycielka wypowiadała zdania prawdziwe i fałszywe, a zadanie dzieci polegało na ocenie zdań poprzez podniesienie w górę odpowiedniego kartonika.

ZADANIE III - „KSIĘGA DOBRYCH UCZYNKÓW”

Biedronki wzięły udział w zajęciach na temat: Czynić dobro ważna sprawa
– pogadanka na temat dobrych uczynków z wykorzystaniem wiersza Marzeny Szczepańskiej pt.: Dobre uczynki. Przedszkolaki wypowiadały się na temat dobrych uczynków odwołując się do swoich doświadczeń. Określały emocje i uczucia towarzyszące osobom podczas czynienia dobra. Zastanawiały się co mogę zrobić dla innych, w jaki sposób pomóc innym? Podawały przykłady dobrych uczynków. Powtarzały rymowanki: Każdy dobrze o tym wie, pomagać innym opłaca się, uśmiech i radość wszystkim dasz, bo serduszko wielkie masz. Słuchały piosenki pt.: Pomogę mamusi. Wypowiadały się na temat: w jaki sposób pomagam mamie.

ZADANIE IV – Poobiednie spotknia z Brzechwą

Przedszkolaki wysłuchały wierszy: „Kłamczucha „,”Samochwała”. Wykonały prace plastyczne do wybranego wiersza.

ZADANIE V - Pogadanka na temat „WŁAŚCIWEGO ZACHOWANIA”, „DOBRYCH MANIER” oraz konsekwencji niewłaściwego zachowania na podstawie wiersza „Kwoka”.

ZADANIE VI - Teatrzyk do wiersza „Kwoka”.

ZADANIE VII - Zabawy z lustrem – przedstawianie emocji, zabawy pantomimiczne.

ZADANIE VIII - Oglądanie filmu „Chcę mieć przyjaciela”. Pogadanka nt. Przyjaźni, koleżeństwa „Jakie cechy powinien mieć przyjaciel?”…

ZADANIE IX - Portret przyjaciela …

Dzieci wzięły udział w zajęciach na temat Kraina przyjaźni w oparciu
o opowiadanie Danuty Wawiłow pt.: „Chcę mieć przyjaciela”. Wysłuchały opowiadania ,,Chcę mieć przyjaciela,” omówiły problematykę utworu: jakie zmartwienie miała Julka, jak ocenisz postępowanie poznanych koleżanek, dlaczego Julka nie chciała bawić się z Anią, kto został przyjacielem Julki. na czym polega prawdziwa przyjaźń. Następnie dzieci wypowiadały się jakie cechy charakteru powinien mieć przyjaciel. Wykonały też portret przyjaciela.

ZADANIE X - Poczta walentynkowa

Dzieci wykonały i podarowały „walentynki” osobie, którą bardzo lubią.

MODUŁ III – W Bajkowym świecie

ZADANIE I

Pogadanka na temat wyobraźni, swoich marzeń: Jakie jest największe moje

marzenie?

ZADANIE II

Oglądanie bajki pt. " Kaczka Dziwaczka" na podstawie wiersza Jana Brzechwy

ZADANIE III

Inscenizacja utworu pt. " Kaczka Dziwaczka" dla młodszych kolegów
w wykonaniu starszaków.

ZADANIE IV - Dzień Bajkowych Postaci – Bal karnawałowy

Dzieci przygotowały charakterystyczne emblematy bajkowych postaci oraz maski karnawałowe. Rozpoznawały i nazywały bohaterów z różnych bajek. Rozwiązywały ciekawe zagadki o postaciach z bajek oraz dobierały pasujące do nich przedmioty.

ZADANIE V - Przedszkolny Konkurs Plastyczny „W KRAINIE BRZECHWY”.

Wzięliśmy udział w Przedszkolnym Konkursie Plastycznym pod hasłem "W Krainie Brzechwy". Wykonaliśmy piękne prace stosując różne techniki plastyczne. Otrzymaliśmy wspaniałe dyplomy oraz nagrody. Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się na wielkim festynie ekologicznym z okazji Dnia Ziemi, którego organizatorem był Zespół Placówek Oświatowych Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki i Przedszkole w Koniemłotach

MODUŁ IV – Kartka z kalendarza

ZADANIE I - Słuchanie wiersza „Przyjście Wiosny” – rozmowa na temat charakterystycznych cech wiosny.

ZADANIE II - Witamy Wiosnę

Wykonanie kukły ze słomy. Topienie „Marzanny”- wiosenny spacer w poszukiwaniu wiosny, podziwianie piękna budzącej się do życia przyrody. Co czujemy wiosną
– rozmowy na temat emocji, kiedy jest ciepło i przyroda budzi się do życia.

ZADANIE III - Założenie wiosennego ogródka. Prowadzenie obserwacji przyrodniczych.

ZADANIE IV - Witamy ptaki przylatujące na wiosnę.

ZADANIE V - Poznajemy pierwsze wiosenne kwiaty, wiemy, że są pod ochroną.

ZDJĘCIA - MODUŁ I

ZDJĘCIA - MODUŁ II

ZDJĘCIA - MODUŁ III

ZDJĘCIA - MODUŁ IV

29-08-2023, Beata Majczak
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.