Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Czwartek, 21 listopada 2024
Imieniny: Albert, Janusz, Konrad
pochmurno
1°C

Matematyka to figur fabryka

Innowacja pedagogiczna ,, Matematyka to figur fabryka’’

Innowacja przeznaczona jest dla uczniów klas V.

 Celem projektu jest zaciekawienie uczniów, pobudzenie  doskonalenie intuicji i wyobraźni geometrycznej oraz kształtowanie wybranych pojęć geometrycznych poprzez tworzenie sytuacji dydaktycznych przy użyciu różnych pomocy dydaktycznych oraz tradycyjnych zestawów figur płaskich przygotowanych przez nauczyciela, tangramów i modeli brył dostępnych w środowisku ucznia.
Ponieważ uczniowie wykazują trudności  związane są ze słabo rozwiniętą intuicją geometryczną oraz długotrwałym i trudnym procesem kształtowania pojęć geometrycznych zapoczątkowanym na etapie nauczania wczesnoszkolnego. Najczęściej treści geometryczne są realizowane w oderwaniu od działań praktycznych, co powoduje trudności w przyswajaniu bardzo dużej ilości nowych pojęć i treści geometrycznych w klasach starszych.
Konieczne jest  zwrócenie szczególnej uwagi na przebieg procesu nauczania związanego z zagadnieniami geometrycznymi.
Uczniowie w trakcie realizacji programu innowacji będą mieli możliwość rozwiązywania różnorodnych zadań będących dla nich wyzwaniem oraz będą mogli przedyskutować rozwiązania problemów z kolegami i nauczycielem.
 kreatywności, twórczego i logicznego myślenia.

 Opiekun projektu są nauczyciele mgr W. Florkiewicz-Boś.

 

Czas trwania 01.10.2024-20.06.2025 przeprowadzona na w  lekcjach matematyki związanych z działem geometrii.


Rodzaj innowacji:
-innowacja przedmiotowo- metodyczna prowadzona w trakcie lekcji matematyki

Treści innowacji:
-figury geometryczne płaskie,
-bryły ze szczególnym uwzględnieniem prostopadłościanów.

Oczekiwane efekty:
-zmotywowanie uczniów do swobodnego eksperymentowania, pobudzenie do działania i poszukiwania odpowiedzi na postawione pytania i problemy geometryczne,
-stymulowania procesu uczenia się, koncentracji na działaniu,
-przygotowanie do swobodnego wypowiadania się z użyciem języka matematycznego i do dyskusji,
-lepsze zrozumienie treści geometrycznych, rozwijanie umiejętności porządkowania, dostrzegania zależności, definiowania pojęć,
-kształtowanie intuicji geometrycznej i wyobraźni przestrzennej,
-rozbudzenie wiary we własne siły i możliwości,
-podejmowanie pracy samodzielnej i w parze/ grupie,
-rozwijanie zdolności i zainteresowań,
-uatrakcyjnienie lekcji o tematyce geometrycznej.

Plan realizacji innowacji
1.Bryły i figury płaskie w naszym otoczeniu-uczniowie w grupach z dostępnych opakowań o różnych kształtach tworzą budowle według własnych pomysłów. Próbują opowiedzieć o swoich wytworach. 

2.Figury płaskie- uczniowie budują figury, które można utworzyć z trójkątów, patyczków tej samej oraz różnej długości. 

3.Proste, odcinki, łamane- uczniowie z  patyczków układają proste, odcinki, łamane otwarte i zamknięte; dokonują podziału kartki na części przy pomocy kilku prostych obrazowanych przy pomocy elementów systemu, rysują na papierze efekty swojej pracy.


4.Wzajemne położenie prostych i odcinków- uczniowie określają położenie prostych , rysują proste i odcinki w oparciu o przeprowadzone obserwacje, szukają sposobów dokładnego przedstawienia równoległości i prostopadłości przy użyciu przyrządów.

5.Kąty- uczniowie budują modele kątów, porównują kąty. 

6.Wielokąty – uczniowie otrzymują zestawy figur płaskich i grupują je pod względem wybranej przez siebie własności (np. wielokąty i te, które nie są wielokątami; trójkąty, czworokąty, pięciokąty, itp.). Podają cechy, którą uwzględnili przy wyborze i omawiają poszczególne grupy figur. Rysują lub obrysowują poszczególne figury z danej grupy i je nazywają. Podejmują próby definiowania wielokątów.


7.Obwód wielokąta- uczniowie budują różne wielokąty z tej samej ilości takich samych elementów . Definiują obwód.


9.Prostokąty i kwadraty – uczniowie prostokąty i kwadraty. Rysują na papierze w kratkę prostokąty i kwadraty i je przyklejają do zeszytów. Porównują obie figury. Omawiają ich własności. Podają wspólne cechy. Podejmują próby definiowania prostokąta i kwadratu.

10.Pole figury- uczniowie budują figury płaskie z takich samych wielokątów oraz przygotowane jednakowe papierowe elementy; określają powierzchnie figur przy pomocy użytego wielokąta, rysują figury na siatce trójkątnej i kwadratowej oraz określają pola w użytej jednostce na siatce. Podejmują próby definiowania pola figury.


11.Bryły- uczniowie budują modele prostopadłościanów i sześcianów. Opisują bryły, porównują i definiują je.

Zakładane efekty projektu:

1.     Rozszerzanie i pogłębianie wiedzy matematycznej-karty pracy.

2.     Uświadomienie uczniom zastosowania matematyki figur geometrycznym w najbliższym otoczeniu. 

3.     Ewaluacja – sprawdzenie stopnia realizacji zamierzonego celu – ankieta ewaluacyjna. 

 

 

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.