Innowacja pedagogiczna ,, Matematyka to figur fabryka’’
Innowacja przeznaczona jest dla uczniów klas V.
Celem projektu jest zaciekawienie uczniów, pobudzenie doskonalenie intuicji i wyobraźni geometrycznej oraz kształtowanie wybranych pojęć geometrycznych poprzez tworzenie sytuacji dydaktycznych przy użyciu różnych pomocy dydaktycznych oraz tradycyjnych zestawów figur płaskich przygotowanych przez nauczyciela, tangramów i modeli brył dostępnych w środowisku ucznia.
Ponieważ uczniowie wykazują trudności związane są ze słabo rozwiniętą intuicją geometryczną oraz długotrwałym i trudnym procesem kształtowania pojęć geometrycznych zapoczątkowanym na etapie nauczania wczesnoszkolnego. Najczęściej treści geometryczne są realizowane w oderwaniu od działań praktycznych, co powoduje trudności w przyswajaniu bardzo dużej ilości nowych pojęć i treści geometrycznych w klasach starszych.
Konieczne jest zwrócenie szczególnej uwagi na przebieg procesu nauczania związanego z zagadnieniami geometrycznymi.
Uczniowie w trakcie realizacji programu innowacji będą mieli możliwość rozwiązywania różnorodnych zadań będących dla nich wyzwaniem oraz będą mogli przedyskutować rozwiązania problemów z kolegami i nauczycielem.
kreatywności, twórczego i logicznego myślenia.
Opiekun projektu są nauczyciele mgr W. Florkiewicz-Boś.
Czas trwania 01.10.2024-20.06.2025 przeprowadzona na w lekcjach matematyki związanych z działem geometrii.
Rodzaj innowacji:
-innowacja przedmiotowo- metodyczna prowadzona w trakcie lekcji matematyki
Treści innowacji:
-figury geometryczne płaskie,
-bryły ze szczególnym uwzględnieniem prostopadłościanów.
Oczekiwane efekty:
-zmotywowanie uczniów do swobodnego eksperymentowania, pobudzenie do działania i poszukiwania odpowiedzi na postawione pytania i problemy geometryczne,
-stymulowania procesu uczenia się, koncentracji na działaniu,
-przygotowanie do swobodnego wypowiadania się z użyciem języka matematycznego i do dyskusji,
-lepsze zrozumienie treści geometrycznych, rozwijanie umiejętności porządkowania, dostrzegania zależności, definiowania pojęć,
-kształtowanie intuicji geometrycznej i wyobraźni przestrzennej,
-rozbudzenie wiary we własne siły i możliwości,
-podejmowanie pracy samodzielnej i w parze/ grupie,
-rozwijanie zdolności i zainteresowań,
-uatrakcyjnienie lekcji o tematyce geometrycznej.
Plan realizacji innowacji
1.Bryły i figury płaskie w naszym otoczeniu-uczniowie w grupach z dostępnych opakowań o różnych kształtach tworzą budowle według własnych pomysłów. Próbują opowiedzieć o swoich wytworach.
2.Figury płaskie- uczniowie budują figury, które można utworzyć z trójkątów, patyczków tej samej oraz różnej długości.
3.Proste, odcinki, łamane- uczniowie z patyczków układają proste, odcinki, łamane otwarte i zamknięte; dokonują podziału kartki na części przy pomocy kilku prostych obrazowanych przy pomocy elementów systemu, rysują na papierze efekty swojej pracy.
4.Wzajemne położenie prostych i odcinków- uczniowie określają położenie prostych , rysują proste i odcinki w oparciu o przeprowadzone obserwacje, szukają sposobów dokładnego przedstawienia równoległości i prostopadłości przy użyciu przyrządów.
5.Kąty- uczniowie budują modele kątów, porównują kąty.
6.Wielokąty – uczniowie otrzymują zestawy figur płaskich i grupują je pod względem wybranej przez siebie własności (np. wielokąty i te, które nie są wielokątami; trójkąty, czworokąty, pięciokąty, itp.). Podają cechy, którą uwzględnili przy wyborze i omawiają poszczególne grupy figur. Rysują lub obrysowują poszczególne figury z danej grupy i je nazywają. Podejmują próby definiowania wielokątów.
7.Obwód wielokąta- uczniowie budują różne wielokąty z tej samej ilości takich samych elementów . Definiują obwód.
9.Prostokąty i kwadraty – uczniowie prostokąty i kwadraty. Rysują na papierze w kratkę prostokąty i kwadraty i je przyklejają do zeszytów. Porównują obie figury. Omawiają ich własności. Podają wspólne cechy. Podejmują próby definiowania prostokąta i kwadratu.
10.Pole figury- uczniowie budują figury płaskie z takich samych wielokątów oraz przygotowane jednakowe papierowe elementy; określają powierzchnie figur przy pomocy użytego wielokąta, rysują figury na siatce trójkątnej i kwadratowej oraz określają pola w użytej jednostce na siatce. Podejmują próby definiowania pola figury.
11.Bryły- uczniowie budują modele prostopadłościanów i sześcianów. Opisują bryły, porównują i definiują je.
Zakładane efekty projektu:
1. Rozszerzanie i pogłębianie wiedzy matematycznej-karty pracy.
2. Uświadomienie uczniom zastosowania matematyki figur geometrycznym w najbliższym otoczeniu.
3. Ewaluacja – sprawdzenie stopnia realizacji zamierzonego celu – ankieta ewaluacyjna.