Geografia
22.06.2020r.
Wędrówki po krajobrzaowej mapie świata
15.06.2020r.
08.06.2020r.
>>Krajobraz wysokogórski Himalajów
01.06.2020r.
25.05.2020r.
18.05.2020r.
>> Krajobraz pustyni gorącej i pustyni lodowej
11.05.2020r.
Geografia 04.05.2020r.
>> W wilgotnym lesie równikowym i w lesie strefy umiarkowanej
Geografia w klasie V - 27.04.2020r. – poniedziałek
Temat z podręcznika: Strefy klimatyczne i strefy krajobrazowe str. 108 - 112
Cele lekcji: Poznasz nazwy stref klimatycznych występujących na Ziemi. Dowiesz się, czym charakteryzuje się klimat górski. Zdobędziesz informacje dotyczące zróżnicowania krajobrazów na naszej planecie i dowiesz się, dlaczego krajobrazy naturalne na Ziemi zostały przekształcone przez człowieka.
Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzedniego tematu odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:
1. Wyjaśnij, czym jest pogoda a czym klimat.
2. Jak scharakteryzować klimat?
3. Jak obliczyć średnią roczną temperaturę powietrza i roczną sumę opadów?
4. Jak obliczyć średnią roczną amplitudę temperatury powietrza?
5. Jak się przedstawia zróżnicowanie temperatury powietrza i opadów na Ziemi?
Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 108 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych pytaniach i zagadnieniach:
1. Co to są strefy klimatyczne?
2. Jakie strefy klimatyczne występują na kuli ziemskiej? (mapa str. 108, zaczynamy od środka Ziemi, czyli od strefy klimatów równikowych, która jest tylko jedna, pozostałe występują po dwie – jedna na półkuli północnej i druga na półkuli południowej – zróżnicowanie klimatu na Ziemi zależy głównie od temperatury powietrza i występujących na danym obszarze opadów).
3. Zróżnicowanie klimatu w obrębie stref klimatycznych str. 109 – w obrębie stref klimatycznych wyróżniamy typy klimatu, które zależą od czynników klimatotwórczych np. położenia bliżej równika lub dalej, odległości od oceanów itp. Są też klimaty astrefowe jak np. górski, który może występować w każdej strefie klimatycznej.
4. Strefy krajobrazowe, inaczej roślinne – mapa str. 110 i schemat str. 111. Na półkuli północnej i półkuli południowej występują takie same strefy krajobrazowe, zaczynamy od środka Ziemi, od równika a kończymy na biegunach, czyli od wilgotnych lasów równikowych a kończymy na pustyniach lodowych w Arktyce i na Antarktydzie.
5. Wpływ działalności człowieka na krajobrazy str. 112.
Praca domowa
Do zeszytu zapisz strefy roślinne (krajobrazowe) Ziemi zaczynając od wilgotnych lasów równikowych str. 111. Dla utrwalenia wiadomości i umiejętności wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń str. 65-66.
Na e’maila prześlij odpowiedzi na poniższe pytania:
1. Co to są strefy klimatyczne?
2. Wymień strefy klimatyczne Ziemi.
3. Czym charakteryzuje się klimat górski?
W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00
Geografia w klasie V - 20.04.2020r. – poniedziałek
Temat z podręcznika: Pogoda a klimat str. 102 - 107
Cele lekcji: Dowiesz się, czym są pogoda i klimat. Nauczysz się obliczać średnią roczną temperaturę powietrza, roczną sumę opadów atmosferycznych oraz średnią roczną amplitudę temperatury powietrza. Nauczysz się odczytywać informacje z klimatogramu.
Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzednich tematów odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:
1. Co jest modelem Ziemi?
2. Czym są południki i równoleżniki?
3 .Dokonaj podziału Ziemi na półkule (północna i południowa; wschodnia i zachodnia) i podaj graniczne południki i równoleżniki.
4. Wymień kontynenty od największego do najmniejszego.
5. Wymień oceany i określ, jakie kontynenty opływają.
6. Na podstawie mapy w zeszycie ćwiczeń str. 54 ,,Dla dociekliwych” prześledź granicę między Europą a Azją.
7. Wyjaśnij, z jakiego powodu w drugiej połowie XV wieku zaczęto odbywać daleki podróże morskie.
Na podstawie treści w podręczniku str. 91 – 97 oraz zamieszczonych map str. 94 – 95 prześledź trasy podróży i dokonania: Marco Polo, Krzysztofa Kolumba, Ferdynanda Magellana, Dawida Livingstone’a, Jamesa Cooka, Henrego Stanleya, Edmunda Strzeleckiego (zeszyt ćw. str. 57), Marka Kamińskiego.
Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 102 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych pytaniach:
Wyjaśnij, czym jest pogoda a czym klimat. (str. 102 Pogoda to stan atmosfery w określonym miejscu i czasie, czyli tu i teraz. Atmosfera to inaczej powietrze. Str. 103 Klimatem nazywamy warunki pogodowe występujące na danym obszarze w ciągu roku i powtarzające się w kolejnych latach – klimat określany jest na podstawie obserwacji pogody każdego dnia i przez kilka lat. Do opisu pogody i klimatu są brane pod uwagę obserwacje i pomiary składników pogody i klimatu, które są wymienione w podręczniku na str. 102 poniżej pojęcia pogody. Dla pogody i klimatu są takie same składniki, czyli temperatura powietrza, opady itd.)
Jak scharakteryzować klimat? Ten punkt jest dokładnie opisany na str.103-105. Na str. 103 są opisane elementy klimatogramu, jest to wykres temperatury powietrza i opadów. Na pionowej lewej linii mamy przedstawioną temperaturę w 0C (stopnie Celsjusza) i odczytujemy średnią temperaturę danego miesiąca zaznaczoną w postaci czerwonej linii na tle niebieskich słupków, na pionowej prawej linii mamy podane opady dla poszczególnych miesięcy podane w mm (milimetrach) w postaci niebieskich słupków. Na linii poziomej są zaznaczone wszystkie miesiące np: styczeń – I, luty – II, marzec – III, kwiecień – IV itd. Np.: średnia temperatura powietrza dla miesiąca styczeń wynosi - 30C, a opady 21 mm. Na str. 104 jest wyjaśnienie jak czytać klimatogram, a poniżej jak scharakteryzować klimat?
Jak obliczyć średnią roczną temperaturę powietrza i roczną sumę opadów wyjaśnione jest na str. 105.
Jak obliczyć średnią roczną amplitudę temperatury powietrza? (wyjaśnienie str. 104) np.: z danych podanych w tabeli na str. 105 odczytujemy najwyższą miesięczną temperaturę i najniższą, i obliczamy różnicę – szukamy najwyższej, która występuje w miesiącu lipcu – VII i wynosi 15,60C, a najniższa w miesiącu styczniu – I i wynosi – 6,50C i odejmujemy, czyli 15,60C – (- 6,50C)= (minus i minus dają plus) 22,10C; tj. 15,60C + 6,50C = 22,10C – tyle wynosi amplituda temperatur dla danego miejsca (Oslo) w danym roku.
Jak się przedstawia zróżnicowanie temperatury powietrza i opadów na Ziemi przedstawiają mapy ze str. 106 i 107. oraz opis na str. 106.
Praca domowa
Do zeszytu zapisz pojęcia pogody i klimatu oraz wymień ich składniki. Dla utrwalenia wiadomości i umiejętności wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń str. 61-64.
Na e’maila prześlij odpowiedzi na poniższe pytania:
Wymień składniki pogody i klimatu.
Obliczenia z ćw. 3a str. 62 i ćw. 4 str. 63 z zeszytu ćwiczeń. (średnią roczną temperaturę powietrza obliczamy dodając wszystkie miesięczne temperatury i dzielimy przez ilość składników, czyli przez 12 bo tyle jest miesięcy w roku, a roczną sumę opadów obliczamy dodając do siebie wszystkie miesięczne sumy opadów).
W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00
Geografia w klasie V - 06.04.2020r. – poniedziałek
Temat: Lądy i oceany na Ziemi - podsumowanie str. 86 - 98
Cele lekcji: Sprawdzisz swoje wiadomości i umiejętności z tego działu.
Przed przystąpieniem do czytania Podsumowania ze str. 98 uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzednich tematów odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:
Co jest modelem Ziemi?
Czym są południki i równoleżniki?
Dokonaj podziału Ziemi na półkule (północna i południowa; wschodnia i zachodnia) i podaj graniczne południki i równoleżniki.
Wymień kontynenty od największego do najmniejszego.
Wymień oceany i określ, jakie kontynenty opływają.
Na podstawie mapy w zeszycie ćwiczeń str. 54 ,,Dla dociekliwych” prześledź granicę między Europą a Azją.
Wyjaśnij, z jakiego powodu w drugiej połowie XV wieku zaczęto odbywać daleki podróże morskie.
Na podstawie treści w podręczniku str. 91 – 97 oraz zamieszczonych map str. 94 – 95 prześledź trasy podróży i dokonania: Marco Polo, Krzysztofa Kolumba, Ferdynanda Magellana, Dawida Livingstone’a, Jamesa Cooka, Henrego Stanleya, Edmunda Strzeleckiego (zeszyt ćw. str. 57), Marka Kamińskiego.
Praca domowa
Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń ze str. 59-60 Sprawdź, czy potrafisz.
W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00
A teraz sprawdzian do wykonania i przesłania na adres tsqza@wp.pl lub e’mail szkoły zpokoniemloty@wp.pl.
Sprawdź się! Podręcznik str. 99 - 100
30.03.2020r. – poniedziałek
Temat z podręcznika: Wielkie odkrycia geograficzne str. 91-97
Cele lekcji: Wymienisz wielkich podróżników i odkrywców oraz ich ważniejsze dokonania. Poznasz nazwy obszarów, przez które wiodły trasy ich wypraw.
Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzednich tematów odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:
Wymień kontynenty od największego do najmniejszego.
Wymień oceany i określ, jakie kontynenty opływają.
Na podstawie mapy w zeszycie ćwiczeń str. 54 ,,Dla dociekliwych” prześledź granicę między Europą a Azją.
Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 91 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych pytaniach:
Wyjaśnij, z jakiego powodu w drugiej połowie XV wieku zaczęto odbywać daleki podróże morskie.
Na podstawie treści w podręczniku str. 91 – 97 oraz zamieszczonych map str. 94 – 95 prześledź trasy podróży i dokonania: Marco Polo, Krzysztofa Kolumba, Ferdynanda Magellana, Dawida Livingstone’a, Jamesa Cooka, Henrego Stanleya, Edmunda Strzeleckiego (zeszyt ćw. str. 57), Marka Kamińskiego.
Praca domowa
Dla utrwalenia wiadomości i umiejętności posługiwania się mapą wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń str. 55 i 56.
W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00