„Kultura języka polskiego”
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„Kultura języka polskiego”
Miejsce realizacji: Zespół Placówek Oświatowych Publiczna Szkoła Podstawowa
w Koniemłotach
OPIS ZASAD INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
„ KULTURA JĘZYKA NA CO DZIEŃ”
Osoba wdrażająca: Ewa Bednarska
Czas trwania: w okresie od 1 października 2022 do 20 czerwca 2023
Innowacja obejmuje: klasy: V, VI i VIII , będzie realizowana na zajęciach koła polonistycznego w kl. VI oraz raz w miesiącu na lekcjach j. polskiego.
WSTĘP
Młode pokolenie Polaków nie przykłada dużej wagi do poprawności języka jakim się posługuje na co dzień, zarówno w piśmie jak i w mowie. Trzeba przyznać, że kultura języka polskiego na co dzień stoi na niskim poziomie, szczególnie w środowisku wiejskim. Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest ignorowanie języka polskiego jako przejawu kultury czy patriotyzmu. Większości zależy wyłącznie na tym, by adresat zrozumiał wypowiedź ,
a o jakość czy poprawność rzadko kto się troszczy.
Poprawna polszczyzna sprawia mnóstwo trudności, zwłaszcza młodzieży przyzwyczajonej do krótkich, lakonicznych wypowiedzi, komunikowania się poprzez SMS-y i portale społecznościowe, gdzie aspekt poprawnościowy nie jest „cool” czy „trendy”. Młodzież rzadko sięga po książki i nie po drodze jej z pięknym, bogatym językiem. Króluje język potoczny, wyrażenia skrótowe często ze slangu młodzieżowego. W wielu domach nie zwraca się w ogóle uwagi na aspekt poprawnościowy i dzieci nie mają właściwego wzorca.
W tym miejscu warto by było zastanowić się, co należy zmienić, by kultura języka naszych uczniów była na wyższym poziomie. W tej kwestii ważna jest rola szkoły. Po pierwsze, musimy zadbać o poprawność wypowiedzi. Następnie warto położyć nacisk na gramatykę (fleksję), aby uczniowie poprawnie odmieniali wyrazy, np. nazwiska oraz ortografię, aby nie popełniali rażących błędów. Ponadto należy poszerzyć zakres słownictwa, który coraz bardziej się zmniejsza.
Niestety poprawną polszczyznę można jedynie znaleźć w utworach literackich, w niektórych programach telewizyjnych.
ZAŁOŻENIA INNOWACJI
Należy uświadamiać młodym ludziom jak ważna jest kultura języka i jak pięknym językiem jest język polski. Stąd też pomysł innowacji pedagogicznej pt. „ Kultura języka polskiego” promującej poprawność języka ojczystego wśród uczniów. Celem innowacji jest podniesienia poziomu kultury języka w naszym środowisku. Pragniemy, aby nasi uczniowie wypowiadali się starannie i poprawnie. Zajęcia w ramach innowacji pedagogicznej będą stawiać poprawność wypowiedzi ustnej jak i pisemnej na pierwszym miejscu. Poruszona zostanie również kwestia czytelnictwa, ponieważ dzięki literaturze pięknej, uczniowie wzbogacą swoje słownictwo i utrwalą poprawne wzorce językowe. Dlatego też podczas zajęć będziemy czytać fragmenty tekstów literackich, ćwiczyć odmianę trudnych wyrazów, utrwalać pisownię nietypowych wyrazów, tj. poszerzać znajomość związków frazeologicznych i przysłów polskich.
Cel główny:
podniesienia poziomu kultury języka wśród uczniów .
Cele szczegółowe:
Rozbudzanie zainteresowania uczniów językiem ojczystym
Pogłębianie świadomości językowej uczniów
Rozwijanie czynnego słownika ucznia
Kształcenie umiejętności poprawnego pisania i mówienia w języku ojczystym
Doskonalenie praktycznych umiejętności językowych, w tym ortograficznych
i interpunkcyjnych
Doskonalenie umiejętności recytatorskich uczniów
Rozwijanie kreatywności i postaw twórczych
Propagowanie pozytywnych wzorców kulturowych i osobowych
Zakres materiału:
Treści z zakresu:
-frazeologii: związki frazeologiczne;
fleksji: - odmiana przez przypadki trudnych rzeczowników ( w tym nazwisk), liczebników
zbiorowych i ułamkowych;
składni: prawidłowa budowazdań
ortografii i interpunkcji:
-wybrane utwory literackie i publicystyczne ( porady prof. Miodka, Bralczyka)
FORMY REALIZACJI :
Poprawność językowa i stylistyczna wypowiedzi – korekta tekstu.
Popularyzacja poprawnych zwrotów językowych na korytarzu szkolnym.
Frazeologia:
-Kalambury - odgadywanie związków frazeologicznych, wyjaśnianie ich znaczenia,
- zabawy językowe, gry (wykłady online ),
- prezentacja związków frazeologicznych na gazetce szkolnej.
Korzystanie z serwisu: „Polszczyzna w sieci”.
Słuchanie porad językowych online polskich językoznawców- prof. Bralczyka , prof..Miodka, czy prof. Markowskiego.
Ćwiczenia ortograficzne w formie zabaw i gier dydaktycznych: krzyżówki, labirynty, rebusy, zagadki itp.
Rozwiązywanie testów ortograficznych i poprawnej polszczyzny.
Udział w Powiatowym Konkursie Ortograficznym.0l
EFEKTY DZIAŁAŃ:
-Zwiększenie świadomości kultury słowa; poprawa w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
–Posługiwanie się na co dzień ( częściowo) poprawną polszczyzną.
- Poszerzenie słownictwa uczniów o literackie wyrażenia oraz związki frazeologiczne.
-Stosowanie związków frazeologicznych i środków językowych ( porównania, przenośnie) w pracach pisemnych.
– Nabycie umiejętności poprawnej pisowni wyrazów.
EWALUACJA:
- Podsumowujący test z poprawnej polszczyzny na koniec roku.
-Osiągnięcia uczniów w konkursach