ul. Staszowska 7, 28-200 Staszów
tel. (15) 8667181

zpokoniemloty@wp.pl

Geografia

22.06.2020r.

>>Wędrówki po krajobrazowej mapie świata


15.06.2020r.

Prace badawcze w Arktyce i Antarktydzie



08.06.2020r.

>>Środowisko przyrodnicze Arktyki i Antarktyki


01.06.2020r.

>> Z wycieczką na bieguny


25.05.2020r.

>> Australia i Oceania- podsumowanie


18.05.2020r.

>> Ludność i gospodarka Australii


11.05.2020r.

>> Środowisko przyrodnicze Australii i Oceanii


Geografia 04.05.2020r.

>> Ameryka Północna i Ameryka Południowa- sprawdzian


Geografia w klasie VIII - 27.04.2020r. – poniedziałek

Temat z podręcznika: Ameryka Północna i Południowa - podsumowanie str. 148

Cele lekcji: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości i umiejętności z podręcznika od str. 100 do str. 148.

Przed przystąpieniem do czytania Podsumowania uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzednich tematów odpowiadając na podane niżej zagadnienia:

1. Środowisko przyrodnicze Ameryki (położenie, ukształtowanie terenu, budowa geologiczna, klimat, wody Ameryki Północnej i Południowej).

2. Tornada i cyklony tropikalne w Ameryce Północnej.

3. Położenie, warunku klimatyczne, piętra roślinności, gospodarka i zagrożenia ekologiczne Amazonii.

4. Ludność Ameryki.

5. Urbanizacja w Ameryce.

6. Kanada – środowisko i gospodarka.

7. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej – potęga gospodarcza świata.

Następnie uczniowie przystępują do czytania Podsumowania ze str.148

Praca domowa

Wykonaj oraz prześlij na poniższy adres Sprawdź się! z podręcznika ze str. 149-150 i przygotuj się do sprawdzianu.

W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub e’mail zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00


Geografia w klasie VIII - 20.04.2020r. – poniedziałek

Temat z podręcznika: Stany Zjednoczone – potęgą gospodarczą świata str. 140 -147

Cele lekcji: Wyjaśnisz, dlaczego Stany Zjednoczone są nazwane największą potęgą gospodarczą świata. Określisz cechy gospodarki tego kraju. Dowiesz się, jaką rolę w gospodarce Stanów Zjednoczonych odgrywa przemysł zaawansowanych technologii oraz co to są technopolie. Poznasz przyczyny oraz zjawiska marnowania żywności.

Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzedniego tematu: Kanada – środowisko przyrodnicze a rozwój rolnictwa.

Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 140 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści:

1. Ogólna charakterystyka Stanów Zjednoczonych Ameryki (USA) str. 140

2. Zagadnienia str. 141 – 154:

- Największa gospodarka na świecie (A to ciekawe..)

- Rozwój przemysłu

- Dolina Krzemowa – nowoczesny przemysł

- Gospodarka Stanów Zjednoczonych str. 143 analiza mapy i wykresu pod kątem rolnictwa, surowców mineralnych i przemysłu

- Usługi, w tym największe porty lotnicze świata wykres str. 144

- Rolnictwo – warunki przyrodnicze, farmy, plantacje, zatrudnienie

- Marnowanie żywności – ocena marnowania żywności z punktu widzenia społecznego, ekonomicznego i ekologicznego

3. ,,Oczami podróżnika” str. 146 - 147. (charakterystyczne miejsca, symbole, święta)

Praca domowa

Do zeszytu wpisujemy zagadnienia. Przygotowujemy się do podsumowania i sprawdzianu o Ameryce Północnej i Ameryce Południowej.

W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00


Geografia w klasie VIII - 06.04.2020r. – poniedziałek

Temat z podręcznika: KANADA – środowisko przyrodnicze a rozwój rolnictwa str. 132-139

Cele lekcji: Scharakteryzuj cechy klimatu Kanady. Dowiesz się, jakie czynniki wpływają na specyficzny układ stref klimatycznych w tym kraju. Określisz zasięg północnej granicy lasów i rolnictwa w Kanadzie. Poznasz cechy rolnictwa Kanady.

Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzedniego tematu odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:

  1. Jak się przedstawia rozmieszczenie ludności w Ameryce? (m.in. mapa str.127)
  2. Co to są megalopolis, czym się odznaczają i gdzie występują? (str. 128)
  3. Jakie są przyczyny powstawania slamsów?
  4. Sprawdź wykonanie sprawdzianu z poprzedniego tematu.

Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 132 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści:

  1. Ogólna charakterystyka Kanady str. 132
  2. Klimat i krajobrazy Kanady (typy klimatu i krajobrazy: klimat polarny i klimat subpolarny – pustynie lodowe i tundra; klimat umiarkowany chłodny – tajga kanadyjska; klimat umiarkowany ciepły – preria, lasy mieszane, liściaste).
  3. Ukształtowanie powierzchni i jego wpływ na klimat (południkowy układ ukształtowania terenu i swobodny przepływ mas powietrza chłodnych z północy ciepłych z południa; na klimat Kanady większy wpływ niż szerokości geograficzna mają ukształtowanie powierzchni i cyrkulacja atmosferyczna).
  4. Wpływ prądów morskich na klimat (na zachodnich wybrzeżach ciepłe prądy morskie: Prąd Północnopacyficzny i Prąd Alaski powodują ogrzanie terenów nadbrzeżnych i obfite opady, a na wschodnim wybrzeżu chłodny Prąd Labradorski powoduje ochłodzenie i mniejsze opady).
  5. Zasięg lasów i gospodarka Kanady str. 136 i 137.
  6. ,,Oczami podróżnika” str. 138-139.

W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00

A teraz krótki sprawdzianik do wykonania i przesłania na adres tsqza@wp.pl lub e’mail szkoły zpokoniemloty@wp.pl

Sprawdzian będzie oceniany i zaliczona będzie frekwencja. Odpowiedzi należy przesłać do poniedziałku tj. 10 kwietnia 2020r. do godz. 12.00

Pytania:

  1. Skreśl zbędne wyrazy w zdaniach tak, aby podane informacje były prawdziwe.

  1. Stalicą Kanady jest Ottawa / Montreal.
  2. Największym miastem Kanady jest Montreal / Toronto.
  3. W Kanadzie mieszka mniej / więcej ludności niż w Polsce.
  4. Kanada charakteryzuje się małą / dużą gęstością zaludnienia.

  1. Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedzi A lub B oraz 1 lub 2.

Dla zachodniego wybrzeża Kanady charakterystyczne są

bardzo wysokie roczne sumy opadów oraz łagodne zimy,

ponieważ ten obszar znajduje się pod wpływem

chłodnego prądu morskiego.

stosunkowo niskie roczne sumy opadów oraz bardzo ostre zimy,

  1. Oceń, czy podane informacje są zgodne z prawdą. Zaznacz literą P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub literą F – jeśli jest fałszywe.

1.

Farmy w Kanadzie są nastawione na zaspokajanie potrzeb żywieniowych właścicieli i ich rodzin.

P

F

2.

Kanadyjskie farmy cechuje wysoki poziom mechanizacji.

P

F

3.

Farmy w Kanadzie mają niewielką powierzchnię.

P

F

POZDRAWIAM


Geografia w klasie VIII - 23 i 30.03.2020r. – poniedziałek

Temat z podręcznika: Urbanizacja w Ameryce str. 126-131

Cele lekcji: Wyjaśnisz, jakie czynniki wpływają na rozmieszczenie ludności w Ameryce. Poznasz słabo i gęsto zaludnione obszary tego kontynentu. Dowiesz się, co to są, gdzie występują oraz w jaki sposób powstają silni zurbanizowane obszary nazwane megalopolis. Poznasz problemy mieszkańców slumsów.

Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzedniego tematu odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:

Wyjaśnij, jakie są przyczyny zróżnicowania etnicznego ludności obu Ameryk.
Przypomnij sobie, kto to są Metysi, Mulaci i Zambosi.
Omów, jakie są przyczyny zanikania kultur pierwotnych w Ameryce.

Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 126 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych pytaniach:

Jak się przedstawia rozmieszczenie ludności w Ameryce? (m.in. mapa str.127)
Co to są megalopolis, czym się odznaczają i gdzie występują? (str. 128)
Jakie są przyczyny powstawania slamsów?

W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail zpokoniemloty@wp.pl lub tsqza@wp.pl od 8.00 – 14.00

A teraz krótki sprawdzianik do wykonania i przesłania na adres tsqza@wp.pl lub e’mail szkoły zpokoniemloty@wp.pl

Sprawdzian będzie oceniany i zaliczona będzie frekwencja. Odpowiedzi należy przesłać do poniedziałku tj. 6 kwietnia 2020r. do godz. 12.00

Pytania:

Podziel wymienione regiony na słabo i gęsto zaludnione. Wpisz we właściwych miejscach odpowiednie litery.

A – wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych,

B - Archipelag Arktyczny,

C – Nizina Amazonki,

D – rejon Wielkich Jezior,

E – Grenlandia,

F – Góry Skaliste,

G – południowa część brazylijskiego wybrzeża Atlantyku,

H – Patagonia.

Obszary słabo zaludnione: ……………………………………………………………………………………

Obszary gęsto zaludnione: …………………………………………………………………………………..

Oceń, czy podane informacje są zgodne z prawdą. Zaznacz literą P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub literą F – jeśli jest fałszywe.

1.

Ameryka Północna jest silnie zurbanizowana.

P

F

2.

Ameryka Południowa jest słabo zurbanizowana.

P

F

3.

Megalopolis odznaczają się dużą gęstością zaludnienia.

P

F

4.

W Brazylii slumsy noszą nazwę barriadas.

P

F

5.

Slamsy są charakterystyczne dla wielkich miast Ameryki Łacińskiej

P

F

3. Uzupełnij tabelę. Przyporządkuj wymienione miasta odpowiednim megalopolis.

Detroit, Los Angeles, Rio de Janerio, Chicago, Filadelfia, Pittsburgh, Boston, Sao Paulo, Baltimore, San Francisco.

Megalopolis

Brazylijskie

Południowo-

kalifornijskie

ChiPitts

BosWash

22-06-2020, Marzena Sobiegraj
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.