Geografia
22.06.2020r.
>>Wędrówki po krajobrazowej mapie świata
15.06.2020r.
Prace badawcze w Arktyce i Antarktydzie
08.06.2020r.
>>Środowisko przyrodnicze Arktyki i Antarktyki
01.06.2020r.
25.05.2020r.
>> Australia i Oceania- podsumowanie
18.05.2020r.
>> Ludność i gospodarka Australii
11.05.2020r.
>> Środowisko przyrodnicze Australii i Oceanii
Geografia 04.05.2020r.
>> Ameryka Północna i Ameryka Południowa- sprawdzian
Geografia w klasie VIII - 27.04.2020r. – poniedziałek
Temat z podręcznika: Ameryka Północna i Południowa - podsumowanie str. 148
Cele lekcji: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości i umiejętności z podręcznika od str. 100 do str. 148.
Przed przystąpieniem do czytania Podsumowania uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzednich tematów odpowiadając na podane niżej zagadnienia:
1. Środowisko przyrodnicze Ameryki (położenie, ukształtowanie terenu, budowa geologiczna, klimat, wody Ameryki Północnej i Południowej).
2. Tornada i cyklony tropikalne w Ameryce Północnej.
3. Położenie, warunku klimatyczne, piętra roślinności, gospodarka i zagrożenia ekologiczne Amazonii.
4. Ludność Ameryki.
5. Urbanizacja w Ameryce.
6. Kanada – środowisko i gospodarka.
7. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej – potęga gospodarcza świata.
Następnie uczniowie przystępują do czytania Podsumowania ze str.148
Praca domowa
Wykonaj oraz prześlij na poniższy adres Sprawdź się! z podręcznika ze str. 149-150 i przygotuj się do sprawdzianu.
W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub e’mail zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00
Geografia w klasie VIII - 20.04.2020r. – poniedziałek
Temat z podręcznika: Stany Zjednoczone – potęgą gospodarczą świata str. 140 -147
Cele lekcji: Wyjaśnisz, dlaczego Stany Zjednoczone są nazwane największą potęgą gospodarczą świata. Określisz cechy gospodarki tego kraju. Dowiesz się, jaką rolę w gospodarce Stanów Zjednoczonych odgrywa przemysł zaawansowanych technologii oraz co to są technopolie. Poznasz przyczyny oraz zjawiska marnowania żywności.
Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzedniego tematu: Kanada – środowisko przyrodnicze a rozwój rolnictwa.
Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 140 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści:
1. Ogólna charakterystyka Stanów Zjednoczonych Ameryki (USA) str. 140
2. Zagadnienia str. 141 – 154:
- Największa gospodarka na świecie (A to ciekawe..)
- Rozwój przemysłu
- Dolina Krzemowa – nowoczesny przemysł
- Gospodarka Stanów Zjednoczonych str. 143 analiza mapy i wykresu pod kątem rolnictwa, surowców mineralnych i przemysłu
- Usługi, w tym największe porty lotnicze świata wykres str. 144
- Rolnictwo – warunki przyrodnicze, farmy, plantacje, zatrudnienie
- Marnowanie żywności – ocena marnowania żywności z punktu widzenia społecznego, ekonomicznego i ekologicznego
3. ,,Oczami podróżnika” str. 146 - 147. (charakterystyczne miejsca, symbole, święta)
Praca domowa
Do zeszytu wpisujemy zagadnienia. Przygotowujemy się do podsumowania i sprawdzianu o Ameryce Północnej i Ameryce Południowej.
W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00
Geografia w klasie VIII - 06.04.2020r. – poniedziałek
Temat z podręcznika: KANADA – środowisko przyrodnicze a rozwój rolnictwa str. 132-139
Cele lekcji: Scharakteryzuj cechy klimatu Kanady. Dowiesz się, jakie czynniki wpływają na specyficzny układ stref klimatycznych w tym kraju. Określisz zasięg północnej granicy lasów i rolnictwa w Kanadzie. Poznasz cechy rolnictwa Kanady.
Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzedniego tematu odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:
- Jak się przedstawia rozmieszczenie ludności w Ameryce? (m.in. mapa str.127)
- Co to są megalopolis, czym się odznaczają i gdzie występują? (str. 128)
- Jakie są przyczyny powstawania slamsów?
- Sprawdź wykonanie sprawdzianu z poprzedniego tematu.
Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 132 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści:
- Ogólna charakterystyka Kanady str. 132
- Klimat i krajobrazy Kanady (typy klimatu i krajobrazy: klimat polarny i klimat subpolarny – pustynie lodowe i tundra; klimat umiarkowany chłodny – tajga kanadyjska; klimat umiarkowany ciepły – preria, lasy mieszane, liściaste).
- Ukształtowanie powierzchni i jego wpływ na klimat (południkowy układ ukształtowania terenu i swobodny przepływ mas powietrza chłodnych z północy ciepłych z południa; na klimat Kanady większy wpływ niż szerokości geograficzna mają ukształtowanie powierzchni i cyrkulacja atmosferyczna).
- Wpływ prądów morskich na klimat (na zachodnich wybrzeżach ciepłe prądy morskie: Prąd Północnopacyficzny i Prąd Alaski powodują ogrzanie terenów nadbrzeżnych i obfite opady, a na wschodnim wybrzeżu chłodny Prąd Labradorski powoduje ochłodzenie i mniejsze opady).
- Zasięg lasów i gospodarka Kanady str. 136 i 137.
- ,,Oczami podróżnika” str. 138-139.
W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00
A teraz krótki sprawdzianik do wykonania i przesłania na adres tsqza@wp.pl lub e’mail szkoły zpokoniemloty@wp.pl
Sprawdzian będzie oceniany i zaliczona będzie frekwencja. Odpowiedzi należy przesłać do poniedziałku tj. 10 kwietnia 2020r. do godz. 12.00
Pytania:
- Skreśl zbędne wyrazy w zdaniach tak, aby podane informacje były prawdziwe.
- Stalicą Kanady jest Ottawa / Montreal.
- Największym miastem Kanady jest Montreal / Toronto.
- W Kanadzie mieszka mniej / więcej ludności niż w Polsce.
- Kanada charakteryzuje się małą / dużą gęstością zaludnienia.
- Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedzi A lub B oraz 1 lub 2.
Dla zachodniego wybrzeża Kanady charakterystyczne są
|
bardzo wysokie roczne sumy opadów oraz łagodne zimy, |
ponieważ ten obszar znajduje się pod wpływem |
|
chłodnego prądu morskiego. |
|
stosunkowo niskie roczne sumy opadów oraz bardzo ostre zimy, |
|
|
- Oceń, czy podane informacje są zgodne z prawdą. Zaznacz literą P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub literą F – jeśli jest fałszywe.
1. |
Farmy w Kanadzie są nastawione na zaspokajanie potrzeb żywieniowych właścicieli i ich rodzin. |
P |
F |
2. |
Kanadyjskie farmy cechuje wysoki poziom mechanizacji.
|
P |
F |
3. |
Farmy w Kanadzie mają niewielką powierzchnię.
|
P |
F |
POZDRAWIAM
Geografia w klasie VIII - 23 i 30.03.2020r. – poniedziałek
Temat z podręcznika: Urbanizacja w Ameryce str. 126-131
Cele lekcji: Wyjaśnisz, jakie czynniki wpływają na rozmieszczenie ludności w Ameryce. Poznasz słabo i gęsto zaludnione obszary tego kontynentu. Dowiesz się, co to są, gdzie występują oraz w jaki sposób powstają silni zurbanizowane obszary nazwane megalopolis. Poznasz problemy mieszkańców slumsów.
Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzedniego tematu odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:
Wyjaśnij, jakie są przyczyny zróżnicowania etnicznego ludności obu Ameryk.
Przypomnij sobie, kto to są Metysi, Mulaci i Zambosi.
Omów, jakie są przyczyny zanikania kultur pierwotnych w Ameryce.
Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 126 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych pytaniach:
Jak się przedstawia rozmieszczenie ludności w Ameryce? (m.in. mapa str.127)
Co to są megalopolis, czym się odznaczają i gdzie występują? (str. 128)
Jakie są przyczyny powstawania slamsów?
W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail zpokoniemloty@wp.pl lub tsqza@wp.pl od 8.00 – 14.00
A teraz krótki sprawdzianik do wykonania i przesłania na adres tsqza@wp.pl lub e’mail szkoły zpokoniemloty@wp.pl
Sprawdzian będzie oceniany i zaliczona będzie frekwencja. Odpowiedzi należy przesłać do poniedziałku tj. 6 kwietnia 2020r. do godz. 12.00
Pytania:
Podziel wymienione regiony na słabo i gęsto zaludnione. Wpisz we właściwych miejscach odpowiednie litery.
A – wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych,
B - Archipelag Arktyczny,
C – Nizina Amazonki,
D – rejon Wielkich Jezior,
E – Grenlandia,
F – Góry Skaliste,
G – południowa część brazylijskiego wybrzeża Atlantyku,
H – Patagonia.
Obszary słabo zaludnione: ……………………………………………………………………………………
Obszary gęsto zaludnione: …………………………………………………………………………………..
Oceń, czy podane informacje są zgodne z prawdą. Zaznacz literą P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub literą F – jeśli jest fałszywe.
1. |
Ameryka Północna jest silnie zurbanizowana.
|
P |
F |
2. |
Ameryka Południowa jest słabo zurbanizowana.
|
P |
F |
3. |
Megalopolis odznaczają się dużą gęstością zaludnienia.
|
P |
F |
4. |
W Brazylii slumsy noszą nazwę barriadas.
|
P |
F |
5. |
Slamsy są charakterystyczne dla wielkich miast Ameryki Łacińskiej |
P |
F |
3. Uzupełnij tabelę. Przyporządkuj wymienione miasta odpowiednim megalopolis.
Detroit, Los Angeles, Rio de Janerio, Chicago, Filadelfia, Pittsburgh, Boston, Sao Paulo, Baltimore, San Francisco.
Megalopolis
|
Brazylijskie |
Południowo- kalifornijskie |
ChiPitts |
BosWash |
|
|
|
|
|