Przyroda
Przyroda w klasie IV - 24.06.2020r. – środa
Temat: Wędrówki po mapie Polski – lp.
Cele lekcji: Wskażesz najważniejsze obiekty geograficzne w Polsce. Poznasz geografię wybranych ciekawych miejsce w Polsce z wykorzystaniem wędrówki z mapą, a może także fizycznie.
Korzystając z dostępnych map lub atlasu zaplanuj trasę wakacyjnej wędrówki po ciekawych miejscach Polski. Obserwuj florę i faunę (rośliny i zwierzęta) oraz kulturalne walory wybranych miejsc.
KOCHANI UCZNIOWIE
W związku z zakończeniem roku szkolnego 2019/2020i zbliżających się wakacji życzę Wam spełnienia wszystkich marzeń, dużo zdrowia, szczęścia, trwałych przyjaźni, wszelkiej pomyślności, wspaniałego, bezpiecznego wakacyjnego wypoczynku i do zobaczenie, już w murach szkoły, w nowym roku szkolnym.
Pozdrawiam
Teresa Skuza
Przyroda 10.06.2020r.
Przyroda 04.06.2020r.
Przyroda 03.06.2020r.
>> Na łące
Przyroda 27 i 28.05.2020r.
Przyroda 20-21.05.2020r.
>> Las ma budowę warstwową. Jak się zachowywać w lesie?
Przyroda 14.05.2020r.
Przyroda 13.05.2020r.
>> Warunki życia w wodzie - sprawdzian
Przyroda 06 i 07,05,2020r
>> Tematy
Przyroda w klasie IV - 29.04.2020r. – środa i czwartek 30.04.2020r.
Temat z podręcznika: Z biegiem rzeki str. 166-170 (temat na dwie lekcje)
Cele: Dowiesz się, jakie warunki życia panują w każdym odcinku rzeki. Poznasz przystosowanie organizmów do życia w zależności od biegu rzeki. Dowiesz się , jakie organizmy roślinne i zwierzęce dominują w poszczególnych biegach rzeki i dlaczego?
Uczniowie przypominają sobie treści z poprzedniego tematu i zwracają szczególną uwagę na następujące pytania :
1. Jakie są różnice w warunkach życia na lądzie i w wodzie?(ilość tlenu, jak głęboko dochodzi światło, jaki jest opór itp.)
2. Jak ryby przystosowały się do życia w wodzie? (opływowy kształt ciała, śluz, łuski, skrzela, płetwy , linia naboczna itp. str. 162, 164)
3. W jaki sposób rośliny i plankton przystosowały się do życia w wodzie? str.163
4. Dlaczego w wodzie jest mniej tlenu niż w powietrzu? str. 164
5. Jakie temperatury panują w wodzie? str. 164
6. Do jakiej głębokości dociera światło w wodzie? str. 165
Uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 166 i zwracają szczególną uwagę na następujące zagadnienia :
Środa:
1. Z biegiem rzeki zmieniają się warunki życia organizmów – wyróżniają trzy odcinki rzeki i wymieniają różnice str. 166 (proszę zwrócić uwagę na umieszczone na tej stronie rysunki: górnego, środkowego i dolnego biegu rzeki).
2. W górnym biegu rzeka płynie bardzo szybko str. 167 i 168 (bieg górny to odcinek rzeki zaczynający się przy źródle, czyli w górach, woda płynie tam bardzo szybko w wąskim korycie). Uczniowie zwracają uwagę na żyjące w tym odcinku rzeki organizmy i na ich przystosowanie do panujących tam warunków.
Czwartek:
1. W środkowym biegu rzeka płynie coraz wolniej ( z tekstu i rysunków z podręcznika str. 168 i 169 poznajesz warunki życia oraz przystosowania zwierząt i roślin).
2. W dolnym biegu rzeka płynie bardzo wolno ( str. 169 i 170 poznajesz warunki życia oraz przystosowania zwierząt i roślin).
Praca domowa
Naucz się odpowiedzi na powyższe zagadnienia – masz na to dwa dni, czyli środę i czwartek. Do zeszytu przepisz To najważniejsze! ze str. 170, w zeszycie ćwiczeń do odrobienia ćwiczenia str. 103 i 104.
Nie wysyłacie żadnych pisemnych prac. Uczycie się tematu. Ćwiczenia w zeszycie pomogą Wam do utrwalenia wiadomości. Po temacie ,,Życie w jeziorze” będzie kartkówka.
W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00
Przyroda w klasie IV - 23.04.2020r. – czwartek
Temat z podręcznika: Warunki życia w wodzie str. 162-165
Cele: Dowiesz się, jakie warunki życia panują w wodzie. Poznasz różnicę pomiędzy życiem na lądzie a życiem w wodzie. Dowiesz się , w jaki sposób zwierzęta i rośliny przystosowały się do życia w wodzie.
Uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 162 i zwracają szczególną uwagę na następujące pytania :
1. Jakie są różnice w warunkach życia na lądzie i w wodzie?(ilość tlenu, jak głęboko dochodzi światło, jaki jest opór itp.)
2. Jak ryby przystosowały się do życia w wodzie? (opływowy kształt ciała, śluz, łuski, skrzela, płetwy , linia naboczna itp. str. 162, 164)
3. W jaki sposób rośliny i plankton przystosowały się do życia w wodzie? str.163
4. Dlaczego w wodzie jest mniej tlenu niż w powietrzu? str. 164
5. Jakie temperatury panują w wodzie? str. 164
6.Do jakiej głębokości dociera światło w wodzie? str. 165
Praca domowa
Naucz się odpowiedzi na powyższe pytania. Do zeszytu przepisz To najważniejsze! ze str. 165, w zeszycie ćwiczeń do odrobienia ćwiczenia str. 101 i 102.
Tym razem nie wysyłacie żadnych pisemnych prac. Uczycie się tematu. Ćwiczenia w zeszycie pomogą Wam do utrwalenia wiadomości. Po trzech tematach będzie kartkówka.
W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00
Przyroda w klasie IV - 22.04.2020r. – środa
Temat z podręcznika: Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy - sprawdzian
Cele lekcji: sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z działu 6 Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy.
Sprawdź, czy potrafisz.
1. Krajobraz to wygląd fragmentu powierzchni Ziemi, mający charakterystyczne cechy. Wymień składniki krajobrazu:
a)…………………………………………………………………………
b) …………………………………………………………………………
c) ………………………………………………………………………….
d) ………………………………………………………………………….
e) ………………………………………………………………………….
f) …………………………………………………………………………..
2. Dobierz do wymienionych form terenu właściwe opisy. Obok pojęć wpisz odpowiednie litery:
Dolina –
Kotlina –
Wzniesienie –
Równina –
1. Rozległe, podłużne zagłębienie, w którym często płynie rzeka.
2. Niemal zupełnie płaski lub lekko pofalowany obszar Ziemi.
3. Zagłębienie terenu otoczone prawie zez wszystkich stron wzniesieniami.
4. Ma wysokość mierzoną od podnóża do szczytu.
- Do podanych opisów dopisz grupy skał:
- Można je kruszyć w dłoni lub, gdy są wilgotne, ugniatać jak plastelinę, ponieważ tworzące je okruchy skalne i minerały są ze sobą zespolone. …………..
- Nie da się ich łatwo rozkruszyć, ponieważ budujące je minerały mocno do siebie przylegają. ………..
- Tworzące je okruchy i minerały w ogóle nie są ze sobą zespolone, ponieważ powstały w wyniku rozpadu litej skały. ……….
Grupy skał:
1. Skały lite
2. Skały luźne
3.Skały zwięzłe
4. Przyporządkuj podane opisy do nazw wód (słone czy słodkie):
Opisy wód |
Nazwy wód: słone lub słodkie |
Większość z nich występuje w stanie stałym w postaci lodowców.
|
|
Należą do nich wody powierzchniowe, na przykład jeziora, rzeki i bagna. |
|
Zawierają niewielką ilość rozpuszczonej soli.
|
|
Zawierają dużą ilość rozpuszczonej soli.
|
|
Występują w morzach i oceanach.
|
- Do podanych opisów wpisz litery odpowiadające podanym formom ochrony przyrody:
A – rezerwaty przyrody
B – parki narodowe
C – parki krajobrazowe
Tworzy się je na obszarach liczących co najmniej 1000 hektarów.
|
|
Ich powierzchnia jest niekiedy większa niż powierzchnia parków narodowych.
|
|
W Polsce istnieją obecnie 23 obiekty tego typu.
|
|
Chronią wyjątkowo cenne elementy przyrody, n przykład rzadkie gatunki roślin.
|
|
Obejmująna ogół znacznie mniejsze tereny niż parki narodowe.
|
|
Można w nich uprawiać rośliny, hodować bydło i zakładać stawy rybne.
|
|
- W poniższych zdaniach podkreśl poprawne odpowiedzi. Najniższą wypukłą formą terenu jest : góra, pagórek, wzgórze.1. Żyzność gleby zależy od zawartości: próchnicy, wody, powietrza.
- Ożywione składniki tworzące glebę to: próchnica, woda, organizmy.Skałą litą nie jest: piaskowiec, glina, wapień.
- Piasek i żwir to skały: lite, zwięzłe, luźne.
- Do wód płynących zaliczamy: kanały śródlądowe i rzeki, strumienie i stawy, rzeki i morza.
- Przykładem pomnik przyrody może być: las, jaskinia, zabytkowy budynek.
- Na obszarach objętych ochroną czynną zabronione jest: zwalczanie szkodników, odnawianie lasów, wypalanie łąk.
- Głównymi elementami krajobrazu miejskiego są:
- domy, gęsta sieć ulic, linie tramwajowe oraz parki
- fabryki, kopalnie, elektrownie i magazyny
- pola uprawne, zabudowania i drogi.
Przyroda w klasie IV - 16.04.2020r. - czwartek
Temat z podręcznika: Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy - podsumowanie. – czwartek 16.04.2020r.
Cele: powtórzenie i utrwalenie wiadomości i umiejętności z działu 6.
Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzedniego tematu odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:
1. W jaki sposób są chronione obszary cenne przyrodniczo? (parki narodowe – obszary liczące co najmniej 1000 hektarów, rezerwaty – obejmują znacznie mniejsze tereny niż parki narodowe, parki krajobrazowe – o znacznej powierzchni, w których można prowadzić działalność gospodarczą pod warunkiem, że nie szkodzi to środowisku, pomniki przyrody – pojedyncze obiekty np. pojedyncze drzewa, wielkie głazy, skałki źródła, wodospady - które wyróżniają się wiekiem, rozmiarem kształtem lub innymi cechami, czyli pomniki przyrody ożywionej i nieożywionej, oraz ochrona gatunkowa i częściowa.
2. Czym jest ochrona ścisła i czynna? (str. 156)
3. Na podstawie mapy ze str. 157 wypisz i naucz się położenia Parków Narodowych Polski (jest ich 23) – to zadanie z tematu czwartkowego, czyli z 9 kwietnia 2020r.
4. Jak się zachowywać na obszarze chronionym? (str. 158)
Następnie uczniowie przystępują do czytania Podsumowania działu 6 str. 159 i 160 oraz powtarzają tematy od str. 138 do 158.
Praca domowa
W celu utrwalenia tematyki z działu 6 proszę wykonać w zeszycie ćwiczeń zadania z tematu Sprawdź się str. 98 i 99. Na następnej lekcji będzie sprawdzian z tego działu. Niektóre zadania będą z zeszytu ćwiczeń, dlatego bardzo proszę, korzystając z podręcznika, bardzo dokładnie wykonywać ćwiczenia.
W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub e’mail zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00
WAŻNE!
Ci uczniowie, którzy nie pracują i nie zaliczają kartkówek czy sprawdzianów będą musieli zdawać egzamin klasyfikacyjny.
PARKI NARODOWE POLSKI I ICH SYMBOLE
1. Słowiński Park Narodowy - mewa
2. Woliński Park Narodowy - bielik
3. Park Narodowy Bory Tucholskie - głuszec
4. Drawieński Park Narodowy - wydra
5. Park Narodowy Ujście Warty - gęś zbożowa
6. Wielkopolski Park Narodowy - sowa
7. Karkonoski Park Narodowy - chojnik
8. Park Narodowy Gór Stołowych - szczeliniec
9. Ojcowski Park Narodowy - nietoperz
10. Babiogórski Park Narodowy - okrzyn jeleni
11. Gorczański Park Narodowy - salamandra plamista
12. Tatrzański Park Narodowy - kozica
13. Pieniński Park Narodowy - trzy korony
14. Magurski Park Narodowy - orlik krzykliwy
15. Bieszczadzki Park Narodowy - ryś
16. Roztoczański Park Narodowy - komik polski
17. Świętokrzyski Park Narodowy - jeleń
18. Poleski Park Narodowy - żuraw
19. Kampinoski Park Narodowy - łoś
20. Białowieski Park Narodowy - żubr
21. Narwiański Park Narodowy - błotniak stawowy
22. Biebrzański Park Narodowy - batalion
23. Wigierski Park Narodowy - bóbr
Przyroda w klasie IV - 08.04.2020r. – środa i 15.04.2020r. - środa
Temat z podręcznika: Obszary i obiekty chronione . – środa 08.04.2020r.
Parki Narodowe Polski. – środa 15.04.20204. (2 lekcje) str. 155-158
Cele: poznasz formy ochrony przyrody. Dowiesz się, czym są ochrona ścisła i czynna. Nauczysz się rozmieszczenia parków narodowych na mapie. Poznasz zasady zachowania na obszarze chronionym.
Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzedniego tematu odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:
1. Opowiedz, w jaki sposób na przestrzeni dziejów człowiek zmienił krajobraz.
2. Wymień pozytywne i negatywne zmiany w krajobrazie.
3. Dowiedz się, skąd pochodzi nazwa twojej miejscowości.
Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 155 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych pytaniach:
1. W jaki sposób są chronione obszary cenne przyrodniczo? (parki narodowe – obszary liczące co najmniej 1000 hektarów, rezerwaty – obejmują znacznie mniejsze tereny niż parki narodowe, parki krajobrazowe – o znacznej powierzchni, w których można prowadzić działalność gospodarczą pod warunkiem, że nie szkodzi to środowisku, pomniki przyrody – pojedyncze obiekty np. pojedyncze drzewa, wielkie głazy, skałki źródła, wodospady - które wyróżniają się wiekiem, rozmiarem kształtem lub innymi cechami, czyli pomniki przyrody ożywionej i nieożywionej, oraz ochrona gatunkowa i częściowa.
2. Czym jest ochrona ścisła i czynna? (str. 156)
3. Na podstawie mapy ze str. 157 wypisz i naucz się położenia Parków Narodowych Polski (jest ich 23) – to zadanie z tematu czwartkowego, czyli z 9 kwietnia 2020r.
4. Jak się zachowywać na obszarze chronionym? (str. 158)
Praca domowa
W zeszycie ćwiczeń, aby utrwalić sobie treści tematu wykonaj ćwiczenie ze strony 96 i 97.
W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub e’mail zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00
WAŻNE!
Ci uczniowie, którzy nie pracują i nie zaliczają kartkówek czy sprawdzianów będą musieli zdawać egzamin klasyfikacyjny.
Następny temat po świętach to temat powtórzeniowy z działu 6.
PARKI NARODOWE POLSKI I ICH SYMBOLE
1. Słowiński Park Narodowy - mewa
2. Woliński Park Narodowy - bielik
3. Park Narodowy Bory Tucholskie - głuszec
4. Drawieński Park Narodowy - wydra
5. Park Narodowy Ujście Warty - gęś zbożowa
6. Wielkopolski Park Narodowy - sowa
7. Karkonoski Park Narodowy - chojnik
8. Park Narodowy Gór Stołowych - szczeliniec
9. Ojcowski Park Narodowy - nietoperz
10. Babiogórski Park Narodowy - okrzyn jeleni
11. Gorczański Park Narodowy - salamandra plamista
12. Tatrzański Park Narodowy - kozica
13. Pieniński Park Narodowy - trzy korony
14. Magurski Park Narodowy - orlik krzykliwy
15. Bieszczadzki Park Narodowy - ryś
16. Roztoczański Park Narodowy - komik polski
17. Świętokrzyski Park Narodowy - jeleń
18. Poleski Park Narodowy - żuraw
19. Kampinoski Park Narodowy - łoś
20. Białowieski Park Narodowy - żubr
21. Narwiański Park Narodowy - błotniak stawowy
22. Biebrzański Park Narodowy - batalion
23. Wigierski Park Narodowy - bóbr
01.04.2020r.
Przyroda w klasie IV - 01.04.2020r. – środa
Temat z podręcznika: Wody słodkie i wody słone str. 147-150
Cele: uczeń poznaje występowanie wód słonych i słodkich na Ziemi, rozróżnia wody stojące i płynące, podaje ich nazwy oraz wskazuje naturalne i sztuczne zbiorniki wodne.
Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzednich tematów odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:
Biorąc pod uwagę ukształtowanie terenu, dokonaj podziału na formy terenu .
Wymień wzniesienia, czyli wypukłe formy terenu i podaj definicje tych form .
Wymień elementy budowy wypukłej formy terenu.
Wymień zagłębienia terenu, czyli formy wklęsłe i podaj ich definicje.
Wymień elementy doliny.
Wyjaśnij co jest przełęcz?
Jak się nazywa zewnętrzna warstwa Ziemi i z czego jest zbudowana?
Jak dzielimy skały ze względu na przyleganie do siebie minerałów?
Przedstaw budowę i cechy poznanych skał.
Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 147 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych pytaniach:
Dokonuje podziału wód występujących na Ziemi na słone i słodkie (słone, których jest więcej to oceany i morza, a słodkie to wody na lądzie).
Wyjaśnia pojęcia: oceany i morza (podręcznik str. 147).
Dzieli wody słodkie na stojące i płynące oraz naturalne i sztuczne (str. 148 i 149)
Ze str. 150 Dowiedz się więcej zapozna się z wodą ,,uwięzioną” w lodzie (lodowce, lądolody, lodowce górskie).
Praca domowa
Na podstawie podręcznika str. 148 i 149 zapisz do zeszytu przykłady wód stojących i płynących.
W zeszycie ćwiczeń, aby utrwalić sobie treści tematu wykonaj ćwiczenie ze strony 92 i 93.
W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail tsqza@wp.pl lub e’mail zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00
WAŻNE!
Zadaną kartkówkę przesłali tylko: Damian, Julia i Alex.
26.03.2020r.
Witam
Wysyłam temat z przyrody dla klasy IV
Przyroda w klasie IV - 26.03.2020r. – czwartek
Temat z podręcznika: Czy wszystkie skały są twarde str. 144-145
Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzedniego tematu odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:
1. Biorąc pod uwagę ukształtowanie terenu, dokonaj podziału na formy terenu .
2. Wymień wzniesienia, czyli wypukłe formy terenu i definicje tych form .
3. Wymień elementy budowy wypukłej formy terenu.
4. Wymień zagłębienia terenu, czyli formy wklęsłe i podaj ich definicje.
5. Wymień elementy doliny.
6. Wyjaśnij co jest przełęcz?
Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 144 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych pytaniach:
1. Jak się nazywa zewnętrzna warstwa Ziemi i z czego jest zbudowana? (Wszystkie skały zbudowane są z minerałów, czyli z cząstek, które w naturalny sposób powstały w przyrodzie.)
2. Jak dzielimy skały ze względu na przyleganie do siebie minerałów? (Skały dzielimy na lite np. granit, piaskowiec, wapień; zwięzłe np. glina, ił, less oraz luźne np. piasek, żwir.)
3. Na podstawie podręcznika str. 144 i 145 podaj budowę i cechy podanych na rysunkach skał.
Praca domowa
Na podstawie podręcznika str. 144 i 145 zapisz do zeszytu po dwa przykłady skał litych, zwięzłych i luźnych. W zeszycie ćwiczeń, aby utrwalić sobie treści tematu wykonaj ćwiczenie 1 ze strony 90.
W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00
A teraz kartkóweczka do wykonania i przesłania na adres e’mail szkoły lub tsqza@wp.pl
Kartkówka będzie oceniona i zaliczona będzie frekwencja za ostatnie 3 tematy. Odpowiedzi należy przesłać do poniedziałku tj. 30 marca 2020r. do godz. 12.00
Pytania:
1. Wymień elementy uwzględniane przy opisie krajobrazu.
2. Wymień wypukłe i wklęsłe formy terenu.
3. Wyjaśnij pojęcia: pagórek, wzgórze, dolina, kotlina
4. Podaj po 2 przykłady skał litych, zwięzłych i luźnych (sypkich).
25.03.2020r.
Dzień dobry.
Przyroda w klasie IV - 25.03.2020r. – środa
Temat z podręcznika: Ukształtowanie terenu str. 141-143
Przed przystąpieniem do czytania treści nowego tematu uczniowie przypominają sobie wiadomości z poprzedniego tematu odpowiadając na pytania i podane niżej zagadnienia:
1. Co to jest krajobraz?
2. Uczniowie wymieniają elementy krajobrazu (zielone kółeczka ze str. 138.)
3. Uczniowie wyróżniają krajobrazy: naturalny, czyli stworzony przez naturę (np. górski, pojezierny)i kulturalny, czyli zmieniony przez człowieka (np. rolniczy, przemysłowy, miejski).
Następnie uczniowie przystępują do czytania nowego tematu zaczynając od str. 141 i zwracają szczególną uwagę na następujące treści zadane w poniższych pytaniach:
1. Biorąc pod uwagę ukształtowanie terenu, dokonaj podziału na formy terenu (uczeń odpowiada: formy terenu dzielimy na: wypukłe, nazwane wzniesieniami, wklęsłe czyli zagłębienia, a także równiny).
2. Wymień wzniesienia, czyli wypukłe formy terenu (pagórki, wzgórza i góry). Następnie uczniowie ze str. 141 poznają definicje tych form (zielone kółeczka) oraz patrząc na podany rysunek wymieniają elementy wzniesienia (podnóże, stok, szczyt).
3. Następne pytanie – Wymień zagłębienia terenu, czyli formy wklęsłe (doliny, kotliny) i podaj ich wyjaśnienie – str. 142
4. Na podstawie rysunku o budowie doliny ze str. 142 wymień elementy doliny (koryto rzeczne, dno doliny, zbocze.
Praca domowa
Na podstawie podręcznika str. 142 zapisz do zeszytu wyjaśnienie pojęcia ,,przełom”, w zeszycie ćwiczeń, aby utrwalić sobie treści tematu wykonaj ćwiczenia ze strony 88-89.
W razie trudności lub pytań jestem do dyspozycji każdego dnia roboczego nr tel. szkoły 15 866 71 81 oraz e’mail zpokoniemloty@wp.pl od 8.00 – 14.00
Pozdrawiam Teresa Skuza